Miten saan itseni ylös sohvalta ja salille enemmän kuin kerran?

Posted on Posted in Punttimimmi, Yleinen
Kohta koittaakin salin vakikävijöiden kauhuaika, nimittäin uudenvuodenlupaajat Se aika kun kaikki sosiaalisessa mediassa valittavat siitä että salilla on tungosta uudenvuodenlupauksien takia, mikä totta onkin. Onhan se hienoa, uusi vuosi on aina uusi mahdollisuus (niin kun muuten ne muutkin 364 päivää vuodessa), joten miksi ei hyödyntää sitä päätöksellä aloittaa terveellisemmät elämäntavat? Monella tuntuu ongelmana olevan kiinnostuksen lopahtaminen alkukipinän mukana, ja sen 2 ensimmäisen jännän viikon jälkeen on kiinnostusta ei enää ole. Tässä minultta usein kysytty kysymys:
Miten löytää motivaatio treenaamiseen?
Aloitetaanpa parilla esimerkki scenariolla, jotka melko yleisiä ovatkin. Käyt vaa’alla ja se näyttää 200g, 7kg tai 45kg enemmän kuin mitä haluat. Mitä teet?
a) Lähdet salille ja kun tulet kotiin niin se sama läski edelleen tuijottaa sinua peilistä. Niitä toivottuja tuloksia ei vielä viikon päästäkään näy, joten heität pyyhkeen kehään kun eihän tästä tule mitään. Kiroat itsesi, ja huomaat miten treenit vähenee samalla kun ne suklaan kanssa vietetyt illat ovat taas arkea.
Tai toinen vaihtoehto
b) Lähdet salille, teet hyvän treenin ja kun tulet kotiin olet niin ylpeä itsestäsi että otat palkinnoksi herkkuja. Olethan sinä ne ansainnut kun salille asti lähdit ja ne kaloritkin on jo kulutettu pois. Tätä toistat pari viikkoa, mutta niitä tuloksia nyt ei jostain kumman syystä tule toivottuun tahtiin vaikka kuinka kovaa treenaat. Toteat että ” treenaaminen on tylsää, eihän tässä ole mitään ideaa”, ja salikorttia tulee harvemmin ja harvemmin käytettyä.
Kuulostaako tutulta? 😀
Aseta realistiset tavoitteet
Älä oleta että laihtuisit 7kg kahdessa viikossa ja luovuta tai rankaise itseäsi ellei se onnistu. En väitä että se olisi mahdotonta mutta realistista se ei ainakaan ole, ja vaikka onnistuisit niin tulokset eivät ole pysyviä Aseta itsellesi järkevät tavoitteet ja tee parhaasi saavuttaaksesi niitä. Ei Roomaakaan päivässä rakennettu, varsinkin lihasten kasvattaminen vie aikaa ja pitää olla kärsivällinen.
Löydä mieluisa laji
Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, niin kaikkien ei tarvitse olla punttipirkkoja ja rakastaa punttisalissa hikoilemista tai aamuaeroobista vaikka ne ovatkin kovassa huudossa tällä hetkellä. Jos se salille raahautuminen aina tuntuu yhtä v-mäiseltä, niin sinulle varmasti löytyy jokin muu laji josta nautit enemmän. Liikumisen pitäisi luoda hyvää oloa eikä olla ainaista itsensä pakottamista. Ennen kuin itse sytyin punttitreenille olen harrastanut: yleisurheilua, ratsastusta, koripalloa, showtanssia, vapaa-ottelua, nyrkkeilyä, kuntonyrkkeilyä, jalkapalloa, suunnistusta… You name it 😀 Tarkoitan vain sitä että kannattaa kokeilla monta eri lajia ja löytää se mieluisa eikä tehdä sitä mistä muut nauttivat jos ei itse siitä pidä.
Mutta ei toisaalta kannata ensimmäisen treenin jälkeen lopettaa jos ei heti ole kivaa, esimerkki omasta elämästäni. Olen nimittäin itse nuorempana käynyt satunnaisesti kuntosalilla ja pitänyt sitä maailman tylsimpänä ja turhimpana asiana. Muistan että joskus olen jopa kommentoinut ettei punttitreeni ole mitään oikeata treeniä, eihän siinä tule edes hiki. Jep jep 😀

Itsensä keräämistä lattialta, PUNTTISALILLA 😀

Oikeat suoritustavat

Oikeat suoritustavat ovat kaiken A ja O. Minkä tahansa lajin päätätkään aloittaa, niin suosittelen alkuun pyytämään apua kokeneemmalta, oli se sitten valmentaja tai kaveri. Kaikkea on paljon kivempaa tehdä kun tietää tekevänsä oikein, ja näin liikkeistä on myös eniten hyötyä. Puhumattakaan turvallisuudesta, loukkaantumisriski pienenee kun tietää mitä tekee. Tosin kukaan ei ole seppä syntyessään, joten liikkeitä pitää harjoitella!
Myös ruokavalion suhteen suosittelen kysymään neuvoja kokeneemmalta, eikä itse lähteä mitään monimutkaisempaa dieettiä suunnittelemaan. Tietty perus juttuihin kuten yleensä makeisten ja pikaruokien pois jättämiseen nyt ei mitään ammattilaista tarvita 🙂 Mutta tärkeää on myös pitää mielessä että jotta laihtuu täytyy syödä, ennemmin tarkkailee sitä että mitä syö.
Nauti onnistumisistasi, aseta välitavoitteita

Aseta itsellesi selvä päämäärä ja tavoite. Jos haluat esim. laihduttaa 15 kg niin teet päätöksen että kun ne kilot ovat karsineet palkitset itsesi jollain mikä sen vaa’an ja peilikuvan lisäksi motivoi laihduttamaan. Esim. matka, kauneushoito, kuvaukset, what not kun vain mielikuvituksesi on rajana! Ja siihen vielä välitavoitteita, luin esim. yhdestä tytöstä joka osti itselleen muumi-mukin jokaisesta laihdutetusta viidestä kilosta. Pointtinani tässä on se että palkitset itsesi tehdystä työstä ja sallit itsellesi sen hyvän olon ja tyytyväisyyden saavutukseesi. Vaikka et vielä ole maalissa, niin siitä matkastakin pitää nauttia! Ja sen palkinnonhan ei tarvitse olla mahdollisten vanhojen tapojen mukaan sitä suklaata, vaan se voi olla ihan mikä tahansa muukin, joka ei mene suoraan vyötärölle 🙂

Ajattele positiivisesti, älä rankaise itseäsi siitä ettet ole vielä elämäsi kunnossa, vaan palkitse itseäsi matkan varrella. Tee laihduttamisesta kivaa!

Ota kuvia
Oma silmä sokeutuu todella nopeasti, eli kuvia kannattaa aina välillä ottaa niin näkee ihan konktreettisesti omaa kehitystään.

Esim. tästä kuvasta näkee että koko ulkoinen olemukseni on ihan eri kuin mitä se oli 2 vuotta sitten. Enkä nyt puhu pelkästään hiuksista 😀

Tee lupaus

Tee kirjallinen lupaus. Lupaa itsellesi että pysyt dieetissäsi ja tee siitä kirjallisen sopimuksen jonka allekirjoitat ja laitat jääkaapin ovelle. Jos olet oikein rohkea niin tee facebookkiin päivitys esimerkiksi että ”olen herkkulakossa niin monta päivää kun tästä päivityksestä tykätään” yms. Silloin sopimuksen rikkominen tuntuu paljon pahemmalta kun se on sinulle konkreettinen, niin mietit ainakin kahdesti ennen kun sorrut.
Blogin pitäminen
En oikein ymmärrä sitä että miksi kovin moni fitnessbloggaaja tällä hetkellä mesoo siitä että olisi ”liikaa” fitness- treeni- ja laihdutusblogeja. Omasta mielestäni on ihan huippua että niitä pidetään, ja että jokainen joka sellaisen haluaa pitää perustaa blogin. Eihän se ole keneltäkään pois vaikka maailman joka ikisellä punttipirkolla olisi treeniblogi, sitähän sitten itse valitsee että kenen blogeja lukee. Oman blogin kautta olen itse nimittäin saanut tosi paljon inspiraatiota ja motivaatiota treeneihin varsinkin alussa punttitreeniin siirtyessäni. Alkuun pidin blogia jota ihan vain läheisimmät ystäväni lukivat, kirjoitin lähinnä itselleni päiväkirjaa treenini edistymistä. Muistan että kun olin päätöksen tehnyt niin lupailin blogiinkin että nyt päivitän joka päivä treeneistäni, ja sittenhän se olisi ollut noloa olla päivittämättä jos ei olisikaan huvittanut mennä salille 😀
Myöhemmin blogista lähtevä treenimotivaatio sai kunnon nousun kun aloitin bloggaamisen fast-spacella, ja entiset 10 lukijaani muuttuivat 100 lukijoiksi päivässä. Oli niin jännää päivittää ja huomata että joku oikeasti lukee näitä höpinöitäni, että tuskin maltoin odottaa että pääsisin seuraavaa treeniä tekemään ja siitä kirjoittamaan. Ja nyt näihin päiväkirjoihin on kiva palata ja nähdä mitä olen silloin tuumannut ja miten olen kehittynyt.
Eli jos pidät kirjoittamisesta niin suosittelen pitämään päiväkirjaa treeneistä jossain muodossa, itsellesi, parhaille kavereillesi tai julkisesti, eihän sitä blogia edes ole pakko koko maailmalle huudattaa jos siltä ei tunnut. Sitä blogia voi vaikka pitää ihan anonyymisti, mutta sitä on jälkeenpäin hauska selailla ja konkreettisesti nähdä mahdollista kehitystään. Sittenhän löytyy myös kaikenmaailman treenisovelluksia älypuhelimille jossa voi myös seurailla omaa kehitystään, niihin en tosin ole itse tutustunut.

Esikuvat ja inspiroivat ihmiset

Sosialisen median ja blogien myötä on myös entistä helpompi löytää terveellisistä elämäntapoja omaavia ihmisiä innostamaan omaa tekemistä. Varsinkin säilyttääkseen alkukipinän on kiva katsella eri kuvia ja pitää ne omat tavoitteet ja unelmat mielessä. Tästä esim. blogit ovat oiva esimerkki, joten ajattelin listata muutaman treeniblogin joita itse seuraan ja omalla tavallaan minua inspiroi.

Aku Vuorensola, personal trainer ja hyvä ystävä minulle
Eveliina Tistelgren, fitnesskilpailija
Jessica Silfvernagel, body fitness -kilpailija
Johanna Koskinen, body fitness -kilpailija
 Jutta Vento, body fitness -kilpailija
Mira Kuisma, Fitnesskilpailija
Nina Suomi, bikini fitness -kilpailija ja hyvä ystävä minulle
Susanna Mantila, womens physique -maailmanmestari

Näiden vastapainoksi luen myös painosarjakisaavan hyvän ystäväni blogia, mutta hän ei halunnut osoitetta julkiseksi. Uskon että jokaiselle löytyy sellaiset blogit joista saa jotain irti, varsinkin nyt kun blogit ovat kasvussa ja joka toisella salikävijällä on blogi. En ole koskaan mikään varsinainen fanittaja osannut olla, mutta näitä luean mielelläni. Ulkomaalaisista urheilijoista minua motivoi DLB, eli Olympiavoittaja Dana Linn Bailey, sekä ruotsalaiset Sophie Arvebrink ja Adriana Kuhl.

Dana Linn Bailey. Kuva täältä.
Sophie Arvebrink ja  Adriana Kuhl. Kuva täältä.

Ja ehkä tärkeintä, ota kaiken irti ja opi nauttimaan matkasta kohti päämäärääsi! 🙂 Onnea!

6 thoughts on “Miten saan itseni ylös sohvalta ja salille enemmän kuin kerran?

  1. Hyvä kirjoitus! Maltti ja realistisuus ovat kaiken a ja o. Ei kukaan voi saavuttaa näkyviä tuloksia viikon treenin jälkeen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.