Punttikuulumisia, salikäytöstapoja ja terveyden arvostamisesta

Posted on Posted in Motivaatio, Puntti, Punttimimmi, Terveys, Treeni, Yleinen

Jippii, tämä tyttö on back in business! Ja nyt puhutaan salibusineksesta, olen nimittäin sairastelun jälkeen päässyt jo kaksi punttitreeniä tekemään. Kunto nyt ei ole ihan kohdillaan vielä, mutten jaksanut enää istua kotona pienen nuhan ja kurkkukivun takia kun kuumetta ei ole ollut. Tekee meinaan jo päälle niin hyvää käydä treenaamassa! Torstaina ajattelin käydä tekemässä etukyykky-pystypunnerrus-ylätaljasoutu treeniä, mutta voimat olivat jääneet sohvalle kuumeen mukana. Tein kyykkylämmittelyt normaalisti, mutta 50kg:n sarja kun oli edessä niin 4 toiston kohdalla oli jätettävä tangon alas kun loppuivat voimat kesken. Tein sitten vielä yhden sarjan pienemmillä painoilla, mutta senkin jäädessä vajaaksi päätin soveltaa ja tehdä pumppaavia liikkeitä jaloille. Pystypunnerrukset tein 5 sarjaa x 25kg muistaakseni vuorotellen ylätaljasoutuun lapiokahvalla.

jj

Energiaa oli vaikkei käsi kädekkäin voimatasojen kanssa kulkenut, joten jäin vielä tekemään suorin jaloin vetoa takareisille vuorotellen reisiojennuksen kanssa, Siitä vielä hauskaa yhdenjalan askelkyykkyä smithissä ja lopuksi hauiskääntöä vuorotellen dipin kanssa.

Ainiin, menihän mulla hermokin salilla! Tein tosiaan vuorotellen sjvt ja reisiojennuslaitetta, silleen etten pitänyt taukoa, eli mitähän olisi mennyt, joku 1 minuuttia aina laitteiden välissä? Anyway, olin siinä juuri tehnyt viimeistä sarjaa suorin jaloin vetoa käsipainoilla ja olin menossa reisiojennuskoneeseen kun huomasin että sillävälin yksi mies oli ehtinyt tehdä kaikki mun säännöt uusiksi ja istui siinä. Tuijotin sitä niin tappavasti että tajusi kysyä että ”ai, oliko sulla tässä kesken?” ”joo” ”no mä teen kaksi sarjaa”. Meinas tulla savua korvista ulos 😀 Totesin sitten vaan että parempi että tekee ne kun että menee aikaa hukkaan sillä että mietitään asiaa. OIKEASTI, MITEN VOI OLLA NIIN VAIKEAA??? Voisihan sitä kysyä että tekeekö vielä jos toisella näyttäisi olevan vielä kesken tai siihen mahdollisuutta lienee. Tosi nopea kyllä oli kun menin viereen kyttäämään paremman tekemisen puutteessa 😀

SItten perjantain treeniin! Reversekonetta, tuettua kulmasoutua ja käsipainopenkkiä. Tuli melkein haikea olo tajutessani että tämä oli tämän ohjelman viimeinen treeni! Suu auki kyllä tuijotin laitettuja treenipainoja, jaa että minä tekisin reversekoneessa sarjaa 50kg:lla?? Kyllä tein, jihuu 🙂

jj2

Kulmasoutu ja penkkikin kulkivat hyvin, kiva saada ainakin tämä osio kunnialla tehtyä loppuun. Innolla odotan millainen mun seuraava treeniohjelma tulee olemaan, vähän on ollut jo puhetta. Loppuun tein hammerkoneessa kolmesarjaa ja vähän pumppiliikkeitä yläkropalle.

jj3

Tämä treenitauko tuntui rehellisesti sanottuna ihan ikuisuuden kestävältä! Todellisuudessa takana oli 1,5 viikkoa treenaamatta, eikä tämä nyt ole oikeasti mikään kunnon syy valittaa. Esim. ystäväni Hanna on joutunut olemaan jo 6 viikkoa treenaamatta sen jälkeen kun häneltä murtui luu ja joutui leikkaukseen, joten siihen verrattuna tämä ei ole mitään. 

Odotan jo kovasti omaa nielurisaleikkaustani. Hirveän usein en jaksa valittaa siitä että olen jatkuvasti kipeä, mutta aina välillä vie mielen maahan. Moni onkin ihmetellyt että koko ajan olen kipeä, ei ole selvinnyt tarkalleen mistä johtuu, vaikka tätä on jatkunut jo monta vuotta ja kaikenmaailman testeissä juostu. Nyt olen kumminkin jonossa nielurisaleikkaukseen ja elän uskossa että se auttaisi kaikkiin vaivoihin 🙂

jj66

Siksi haluaisin muistuttaa teitä terveitä ihmisiä arvostamaan omaa terveyttänne! Kuvittele itsesi tilanteeseen jossa vuosi tolkulla olet kipeä lähes poikkeuksetta vähintään joka toinen viikko. Ainakin muutaman päivän sairastelut ilmestyvät joka väliin ja aloitat monta kertaa kuukaudessa uudestaan treenin tauon jälkeen. Et voi suunnitella mitään varmuudella koska tiedät että todennäköisesti olet silloin kipeä. Sellaista tämä on ollut, mutta onneksi ihminen on sopeutuvainen ja kaikkeen tottuu. Eli pliis, jos flunssa nyt on iskenyt vaikka olit lokakuussakin kipeä, niin älä valita, vaihtaisin milloin vain! 😀

Kiitos muuten kaikille ihanille palautteesta mun viime postaukseen! Tuntuu jotenkin tosi hassulta että miten minun tekeminen voi motivoida muita, mutta samalla ihan huippua ja motivoi itseänikin tietää että saatan tekemisilläni auttaa muita. Tosi motivoivalta kyllä tuntui katsoa itsekin noita kuvia, nyt pitää tehdä kaikki asiat vielä paremmin että seuraavalla kerralla olen vielä paremmassa kunnossa! 🙂 Nyt olen käynyt vastaamassa kommentteihin, olen tosi huono siinä mutta arvostan sitä että otatte aikaa kommentoida suuresti! 

jj6Mun tietokone ei anna ottaa screenshottia, joten tältä näyttää Fitfashionin etusivu puhelinversiolla.

Oli myös ilo huomata että postaukseni minun kahden vuoden kehityksestä oli kiinnitetty Fitfashionin etusivulle, se on ollut minulla pienenä haaveena siitä lähtien kun Fitfashionilla aloitin bloggaamisen! 🙂

73 thoughts on “Punttikuulumisia, salikäytöstapoja ja terveyden arvostamisesta

  1. Itsellä samanlainen sairastelutausta ja myöskin kävin nielurisat leikkamassa….. Tuloksetta..

    Urheilulääkäri löysi astman 🙂 ja ei,en todellakaan ajatellut sairastavani astmaa, kun oireena ainainen sairastelu eikä astmakohtauksista tietoakaan…
    Nyt astmalääkitys saatu kuntoon ja olo alkaa kohentua 🙂

    1. Voi ei, mutta huippua että löysivät astman että sait helpotusta! 🙂 Tein astmakokeet muutama vuosi sitten, tuloksia ei kuulema saisi astmaksi tekemälläkään 😀

  2. Niin ja mulla oli 5kk treenitaukoa jatkuvan lämpöilyn(37,5) vuoksi,se vasta kivaa olikin:/ lämpöily loppui seinään kun sain astmalääkkeet. 🙂

  3. Välillä tosiaan tuntuu että kaikille ei oo ihan selkeetä se, että järjenkäyttö on ihan sallittua siellä kuntosalillakin. Esimerkiksi ei oo hauskaa jos joku varailee puolet taljoista ja sitten kuitenkin huitelee muualla, tai just tuo että hyökkää heti paikalle jos et kahteen sekuntiin ole laitteen välittömässä läheisyydessä. Kyllä se itelle ainakin on itsestäänselvää, että vaikka paikalla ei olisi näkynyt hetkeen ketään, niin jos painot on unohtunut laittaa takasin niin vilkuilee vähän vielä ympärilleen että jos joku kuitenkin on tekemässä, ennenkuin itse hyökkää paikalle 🙂

    1. Niinpä 😀 onneksi suurimmalla osalla on nämä halussa mun salilla, mutta aina välillä tulee näitä 😀

  4. Ei saa omia 10 eri laitetta. Ei siitä saa mitään extrahyötyä pomppimassa niiden kans eestaas. Tee 3 settiä yhdessä ja 3 settiä toisessa ja se riittää. Lihas ei ymmärrä toistoja/liikkeitä. Se ymmärtää vain nivelen toimintoja ja lihaksen rasitusta kuormasta.

    Itse juon kuumaa teetä 3 litraa joka päivä ja pukeudun lämpimästi vaikka ulkona ei oliskaan lunta. Lisäksi patterit omassa huoneessa päällä aina kun nukkumassa. Tuntunut tepsivän hyvin minulla. En ole ollut koskaan töistä vielä poissa sairauden takia. Lisäksi kannattaa katsoa ketkä ihmiset yskii ympäriinsä, sillä noi pöpöt tarttuu kuin tauti.

    1. Aika hassu kärjistys, ”10 eri laitetta”, niinhän postauksessa juuri sanoi, että kaikki laitteet tulisi olla hänelle valmiina 😉 en itsekään tietty ruuhka-aikaan yritäkkään tehdä esim. supersarjoja, mutta jos hiljaista on niin ei minusta mitenkään törkeää ole tehdä vaikka kahta tai kolmea liikettä samaan aikaan 😀 ja suon tämän myös muille !

      1. Haha, juu ei tässä tosiaankaan mistään kymmenen laitteen varaamisesta ollut kyse, sellainen ei tietenkään käy päinsä. Nyt varasin YHDEN laitteen, eli reisiojennuskoneen sekä kaksi kappaletta käsipainoja 🙂

  5. Moikka.
    Kahlasin vähä läpi tätä blogia ja huomasin tosiaan, että oot aika paljon kipeenä. Ootko koettanu mitä keinoja siihen, ettet sairastus niin herkästi? Ajattelin josko voisin vinkata jotain…

    1. Heippa, onhan tässä jotain keinoja kokeiltu, esim. paleoruokavaliota, mutta ehdotuksia otetaan vastaan 🙂 Syön terveellisesti, liikun ja elän muutenkin terveellisesti, nukun hyvin ja syön vitamiineja. Pukeudun lämpimästi ja pesen käsiä usein. Eli paperilla näyttäisi siltä että mun pitäisi olla terve 😀

      1. Ootko joutunu syömään antibiootteja? Käytätkö sinkkiä, entä miten vahvaa d:tä? Ootko kokeillu pakuria, avantouintia, probiootteja, valkosipulia, akupunktioita, homeopatiaa?

        1. Olen jonkun verran, viime kuurista on tosin aikaa! Sinkkiä käytän ja d-vitamiini 50 mittayksikköä, en osaa sitä merkkiä tähän laittaa 😀 Probiootteja käytän, noita muita en ole kokeillut, pakuria ajattelin seuraavaksi kokeilla 🙂

  6. Toivottavasti nielurisaleikkaus auttaa! Minulla auttoi ja sairastelut väheni puoleen.

  7. Moikka!
    Ite kanssa aikaisemmin sairastelin vähän väliä. Agniinaa ja flunssaa jatkuvasti, antibiotteja ja muita lääkkeitä järkyttävät määrät. Vähintään kerran kuussa sai olla saikulla. Puoli vuotta sitten leikattiin nielurisat ja sen jälkeen en ole ollut kertaakaan kipeä! Jännitin leikkausta paljon ja olin varma ettei se auttaisi mutta hyvin kävi! 🙂 kaksi viikkoa leikkauksesta saa saikkua eikä tuntemukset sinä aikana kurkussa olleet mitkään mukavat mutta oli ehdottomasti kaiken sen kivun arvoista. Eipä tarvitse enää ravata lääkärissä kuukauden välein ja ennen kaikkea pääsee urheilemaan täysillä koko ajan! 😉 tsemppiä sinullekkin jos leikkaukseen menet, itse suosittelen sitä ehdottomasti! 🙂

    1. Kuulostaa ihan multa, huippua että auttanut! Mulla 2 viikon päästä leikkaus, vähän jännittää että kuinka paljon kipua tulee olemaan jälkeenpäin, ensimmäistä kertaa kun leikattavaksi menen. Olitko ne 2 viikkoa ihan vuoteenomana vai millainen vointi oli? 🙂

  8. Paluuviite: beige orange jordan 4
  9. Paluuviite: nike mercurial vi
  10. Paluuviite: asics asics gel sight
  11. Paluuviite: fila shoes pictures
  12. Paluuviite: preview shop now
  13. Paluuviite: air max 95 snakeskin
  14. Paluuviite: blinged out converse

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.