Salikengät vertailussa

Posted on Posted in Motivaatio, Muoti, Puntti, Punttimimmi, Treeni, Yleinen

Hulluja on monenlaisia, right? Tämä taitaa olla yksi niistä ”don’t try this at home” -versioista. Tai siis, suomeksi sanottuna niin en suosittele kenellekään, ettei kukaan sitten tule mua syyttämään 😀 Eilen sain postissa uudet salikengät jotka tuntuivat ihan huipuilta jaloissa joten heti salille kokeilemaan. Mulla särki vähän päätä jo ennen salille menemistä, mutta en halunnut antaa sen haitata, vaan latari naamaan ja salille. Salille tullessa taas kihelmöi ihan jumalattomasti joka paikkaa. Pakko varmaan vähentää treeniboosterin kertamäärää kun fiilis on ihan hullu kun sitä juo suositellun määrän, eli yhden mitallisen (n. 10g) verran.

Hetken löin säkkiä ja hypin hyppynarulla lämmittelyksi, mutta oli muutenkin tosi lämmin kun olin pomppinut nonstop sen jälkeen kun latarin vetäisin. Ajattelin aloittaa tuttuun tapaan sumomaastavedolla kunnes muistin etten osaa tekniikkaa joten päätin harjoitella sitä. Tai itseasiassa päätin etten lopeta ennen kuin onnistuu. Päänsärky tosin vain yltyi mutten halunnut lopettaa kesken eikä ollut särkylääkettä mukana. Yhdessä vaiheessa sitten juoksin kotiin, nappasin särkylääkkeen ja takaisin treenin pariin 😀 Tää oli se osa mitä en kuitenkaan suosittele, jostain luin ettei saisi ollenkaan treenata jos päätä särkee. Mulla tulee aika herkästi migreeni jos en tee mitään päänsärylle, mutta tällä onnistuin sitä välttämään 🙂

kuva 1 (57)Meistä tulee vielä hyviä ystäviä!

Yhteensä tuli päänsärystä huolimatta harjoiteltua sitä maasta vetämistä 45 minuuttia, 50kg oli kokoajan tangossa. Tulihan siinä perseelle kaaduttua ja enemmän ja vähemmän puhtaita toistoja tehtyä, mutta koitin kokoajan miettiä sitä miltä sen liikkeen kuuluisi näyttää ja korvissa soi ”lantio eteen”. Oikeastaan oli yllättävän hyvä fiilis, koska tunsin kokoajan että tekniikka parani! En tiedä kuinka monta toistoa tein koska en laskenut, mutta jalat ovat ainakin ihan mustelmilla! Ja lopuksi, ONNISTUIN!!!! Aivan mieletön fiilis kun tajusin että tein liikkeen niin kuin piti, ei varmaan täydellisesti mutta ainakin muistutti jo oikeaa liikerataa. Jos osaisin olisin varmaan vetänyt siinä vaiheessa kärrynpyöriä ympäri salia 😀

kuva 3 (37)

Ihan huippua, lopputreenin olin yhtä hymyä! Kovin paljon aikaa ei siinä vaiheessa tosin enää ollut treenata, koska työt, mutta tein ylätaljaa leveällä otteella eteen, lapiokahvalla taakse ja alataljaa kapealla otteella. Kiva huomata miten heti kun vähän pumppailee selkää pystyy sitä myös taas jännittämään ihan eri tavalla 😀 Onpa tässä tekstissä hymiöitä, mutta niin hitsin hyvä fiilis tästä treenistä etten edes aijo pahoitella 😉

Sitten niihin treenikenkiin! Minulla on ollut salilla käytössä vähän vaihdellen Lonsdalen kengät (jotka tuntuukin Instagramin perusteella olevan muodissa) ja mun vanhat Puman sisäpelikengät, mutta en ole kumpaankaan ratkaisuun ollut oikein tyytyväinen. Lonsdalen kengät ovat mun mielestä aika huonot salitreeniin, varsinkin jos haluaa tehdä voimanostoliikkeitä, koska pohja on pieni ja ne ovat liukkaita. Monesti on tullut sellainen olo etten vain luota niihin että pysyvät alla. Toki jossain liikkeissä missä se pito ei ole niin tärkeä ovat ihan käypät, tai jos vaikkapa tekee reiden loitontajia niin siinä nyt on aivan yksi hailee että mitä on jalassa. Mun treeneihin eivät kumminkaan soveltuneet ja siksi jopa sisäpelikengät ovat olleet paremmat.

kuva 4

Joten nyt päätin hankkia kunnon painonnostokengät ja eilen saapuivat postissa. Ensimmäisen treenin perusteella en voisi olla tyytyväisempi, kunnon materiaalirakkautta <3 Näissä Adidaksen kengissä on paksumpi sekä LEVEÄMPI pohja jossa on tosi hyvä pito, ja ovat muutenkin paljon painavammat kuin mun aiemmat salikengät. Ihan eri fiilis treenata näissä kun ovat nimenomaan tällaiseen treeniin suunniteltuja ja pystyi luottamaan niihin eikä tarvinnut miettiä esimerkiksi että onko salimattojen pohja tasainen ennen kun lähti liikettä tekemään. Puhumattakaan siitä että pääsin ihan eri asentoihin näissä kengissä.

kuva 2 (50)

Ah, miksi en ole investoinut näihin aiemmin?

PS. Vielä huominen aikaa osallistua Easyway Inbodymittaus -arvontaan, tässä linkki

18 thoughts on “Salikengät vertailussa

  1. Mä tykkään Lonsdaleista, ollut nyt 1.5v tuollaiset käytössä ja tähän mennessä olleet parhaat salikengät, mutta ymmärrän pointtisi. Pohja on kapeahko ja kengät ovat hyvin tasaiset ja kevyet, ja voivat olla jossain materiaalissa liukkaat. Kyllähän oikeat painonnostokengät on tietty parhaimmat 🙂

    1. Okei 🙂 Mua häiritsi varsinkin tuo kapeahko pohja, kun ei oikein pysty ainakaan mun jaloilla niissä kauheasti painopistettä siirtämään esim. jalan ulkosyrjälle. Mutta esim. kamppailulajeihin taas luulen noiden olevan just hyvät juurikin keveydensä takia, ei kävisi mielessäkään noissa painonnostokengissä lähteä mitään nopeita liikkeitä tekemään jaloilla 😀

  2. Mulla on myös nuo Adidaksen painonnostokengät, todella hyvät! Käytän niitä kaikissa muissa nostoliikkeissä paitsi maastavedossa, johon mulle on sanottu että mahdollisimman vähän korkoa/mahdollisimman tasainen pohja (jotta painopisteen saa oikein), maastavedon teenkin sukkasiltaan. 😀

    1. Mä oon kans kuullu ton että mahdollisimman ohut pohja pitäisi olla siihen, jotkut vannovat Conversen nimeen! Kai se on myös vähän yksilöllistä, että mikä kenellekin sopii! 🙂

  3. Mä olen kans miettinyt painonnostokenkien ostamista. Tilasitko netistä vai löysitkö ihan jostain myymälästä? Kun joka paikassa tuntuu olevan erilaisia juoksutossuja ja paljasjalkakenkiä ja muita vaan kauheasti, mutta ei minkäänlaisia painonnostokenkiä… Onkohan sitä vaan pakko tilata netistä sitten.

    1. Ei ole itselläni missään kaupassa tullut vastaan (enpä kyllä ole etsinytkään), mutta netistä tilasin, PT Pro storesta. Lauantaina tilasin ja tiistaina olisivat jo olleet postista haettavissa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.