Ensimmäinen matsitreeni ja 4 tunnin treeniputki

Posted on Posted in Kamppailulajit, Muoti, Puntti, Punttimimmi, Treeni, Yleinen

Sorry ihanuudet, ei ole ollut tarkoitukseni pitää teitä jännityksessä! Hengissä siis selvisin eilisen treeneistä, olen vain yksinkertaisesti ollut niin puhkipahkipoikki tänään ja eilen kotiin tullessani, etten ole jaksanut tehdä yhtään mitään. Tai no, syödä jaksaa aina (koska ruoka <3 ) mutta siihen se onkin jäänyt.

Eilen kävin tosiaan Johannan houkuttelemana elämäni ensimmäisissä hokutoryu jujutsu -matsitreeneissä. Kieltämättä jännitti, mutta silleen hyvällä tavalla, kun en oikein tiennyt mitä odottaa. Kun aamulla meinasi vähän enemmän jännittää että miten oikein pärjään siellä niin koitin psyykata itseäni sillä että olen 16-vuotiaana pärjänny vaparitreeneissä, pärjään yksin ovella ja sambostakin olen toistaiseksi hengissä selvinnyt. Että enköhän minä tästäkin!

kuva 3 (5)

Paikalla olijoista suurin osa oli mustavöisiä, sitten oli muistaakseni pari ruskeaa vyötä ja sininen ja vihreä ja keltainen. Ehkä 😀 Varmaa oli ainakin että olin ainoa valkovöinen. Normaalisti valkoinen vyö on se mikä on peruskurssilla, sen jälkeen suoritetaan vyökoe ja hyväksytystä suorituksesta saa muistaakseni keltaisen vyön. Sen jälkeen oranssi ja vihreä mutta sen jälkeisestä järjestyksestä en ole varma. Musta on paras vyöarvo. Johanna oli ilmeisesti mainostanut tuloani, sillä kaikille vaikutti olevan selvää miksi olin siellä.

Lämmittelynä tehtiin muutama mattotekniikka ja sen jälkeen aloitettiin varsinaisen matsitreenin. Hokutoryu-kisoissa matsin pituus on 2x2min, aloitettiin pystysparrilla, jossa lyönnit vatsaan ja potkut olivat sallittuja. Suosiolla katsoin ensimmäisen erän vierestä kun meitä ei ollut tasapareja, että näkisin vähän miten kannattaa tehdä. Olen viimeeksi potkinut 4 vuotta sitten, enkä ole siinä ikinä ollut hyvä, joten en pidätellyt henkeäni sen suhteen että saisin yhdenkään potkun tehtyä. Yllätyin siis itsekin siitä miten tavallaan luonnosta ne tuli kun oli mun vuoro lähteä sparraamaan! En siis väitä niitä hyviksi, mutta ei tuntunut ollenkaan väkinäiseltä potkia eikä sitä joutunut ”suunnittelemaan”. Vaikeampaa oli muistaa lyödä vatsaan, varsinkin lyhyempää vastustajaa vastaan kun helposti tuli sellainen tilanne että toinen vähän niinkuin juoksi mun nyrkkiin. Kai sen kuitenkin aika nopeasti oppii kun tuolla käy!

kuva 2 (7)

Hokutosparrissa saa tietenkin myös potkia päähän. Ei hitto, ihan uskomattoman hämmentävä tilanne kun ensimmäinen potku tuli päähän kun en tietenkään osannut sitä suojata. Ei sattunut ollenkaan silleen kuin mitä olin kuvitellut, mutta ei se niin kivaakaan ollut että niitä mielellään ottaisi vastaan 😀 Lähinnä tosi outo fiilis! Nää on vissiin just näitä ekoja kertoja mitä muistaa aina, muistan vieläkin ekan kerran kun sain nyrkistä leukaan, olin ihan varma ettämulla olisi koko naama veressä kun vähän maistui veri suussa, ei sentään 😀

Oltiin näitä matseja aika monta, sitten jatkettiin sillä että toinen potki kylkeen josta potkittava tarttui jalasta kiinni ja vei mattoon ja sitten molemmat paini lopetuksesta. Sain muutaman kerran jalkalukon tehtyä ja toisen taputtamaan siihen, jee 🙂 Mutta huomasin taas miten huono olen hakemaan lopetuksia matossa, jos en saa jalkoja enkä kuristusta niin en oikein tiedä mitä tehdä. Pitää vaan saada tosi paljon enemmän toistoja että lopetuksen hakemisesta matossa tulee luontevaa. Sambossahan me ei painita matossa, vaan se että toinen on selällään on jo käytännössä voitto, matseissa ollaan 10 sekunttia matossa, sitten nostetaan taas ottelu pystyyn. Vaparihanskat eivät mua painiessa häirinneet, mutta oli outoa painia paksujen jalkasuojien kanssa kun jäivät kiinni joka paikkaan. Sitten se treeni olikin jo ohi, oli vain tunnin mittainen.

kuva 1 (7)

Mulle jäi treenistä tosi hyvä fiilis! Treeniporukka oli tosi kivan oloinen ja minulle tuli heti tosi tervetullut olo! Ennen sparria pari aina varmisteli että tiedänkö säännöt ja ottivat mun tason mukaan, kukaan ei ottanut tavoitteekseen pelotella mut sieltä pois 😀 Kaikilta tuli myös taukojen aikana palautetta että mitä kannattaa ja ei kannata tehdä, ja mun kysymyksiin vastattiin perusteellisesti.kuva 5 (4)Nämä mustelmat ovat lähinnä lauantain punttitreenistä, mutta tohon tatuoinnin kohdalle voitte kuvitella vauvan nyrkin kokoisen mustelman ja mun kämmenen kokoisen turvotuksen! Hyvin peittyy kumminkin tatskan alle 😀 

Tänään oli jonkun liiton lakko jonka seurauksena ei metrot eivätkä ratikat kulkeneet. Olin ottanut tämän huomioon suunnitellessani illan treenejä, mutta oletin että iltaa myöten alkaisivat taas kulkea normaalisti. Vähän ennen neljää lähdin puntille, ei ollut mitään selkeää suunnitelmaa muuta kuin etten halunnut tehdä mitään liikettä missä jokin osuisi mun reisiin. Tuli meinaan otettua eilen jonkun verran potkuja niihin niin jo vatsalla nukkuminen oli tosi epämukavaa 😀kuva 2 (6)

Seuraavanlainen siitä treenistä tuli:

Rinta vinopenkissä 10kgx12, 15kgx8, 17,5kgx8
SJMV ja etukyykky vuorotellen, 2×10-15 kumpaakin, 20kg
Pullover taljassa 3x15x5levypainoa
Ylätalja myötäotteella, en muista toistoja mutta 30-35-40kg
Ylätalja leveällä vastaotteella, 3 sarjaa
Hammerkone 3x15x25kg/käsi
Pystypunnerrus 4x8x20kg

kuva 3 (4) kuva 4 (4)

Sieltä sitten ihan sikana vaatteita päälle, kun oli niin pirun kylmä ulkona. Eihän siinä muuten, mutta kun tuuli niin paljon ja halusin säilyttää lämmön treenien välissä. Kahdet housut ja pari paitaa, takki, pipo, hanskat, you name it ja matka kohti Kaapelitehdasta. Koitin tosiaan ylläpitää lämpöä mikä ei ollut ihan niin helppoa kuin miltä kuulostaa kun tuuli tuli takista läpi, mutta sellainen reipas kävelytahti että 3 km 20 minuuttia. Tai en tiedä onko tuo reipasta kun sen tällä lailla ilmaisee, mutta liikenteen seassa kun liikkuu ei suoraa matkaa niin se kuitenkin oli 😀

kuva 5 (3)

Sitten suoraan uudestaan lämmittelemään ja sitten lyömään. Tehtiin aika perusjuttuja, mutta mulla oli ihan hakusessa kaikki alkuun. Tuntui vain tosi vaikealta eikä virtaa oikein ollut. Nuo viimeisest pystypunnerrukset taisivat hieman veroittaa, kun tein ne ihan olemattomalla palautumisajalla. Vauhtiin päästyäni alkoi kuitenkin sujumaan ja Ave tuli viereen katsomaan tekniikkaa. Hän huomautti että kun lyödään sarjoja minun kannattaa ladata voima viimeiseen lyöntiin, kun nyt olen yrittänyt saada kaikkiin lyönteihin yhtä paljon voimaa. Myös olkapäiden rentoudesta muistutti hän. Vaihdettiin niin että löin vain yhteen hanskaan kahden sijaan sekä viimeisen koukun päähän kun oli kahden suoran ja kahden koukun sarja. En tiedä mikä siinä on, mutta mulla on ihan älyttömän vaikea hahmoittaa ne hanskat, on niin paljon helpompi lyödä suoraan päähän tai vatsaan ja sitten pari blokkaa, kuin se että lyö tahallisesti suojaukseen 😀

kuva 4 (5)

Treenin jälkeen olin niin ryytynyt että olisin mieluiten vain jäänyt pukkariin nukkumaan. Huomasi selkeästi eron siinä että lepäänkö puolituntia treenien välissä mitä matkoihin menee julkisilla, vai reippailenko koko ajan putkeen. Mutta pukkariin ei tietenkään voinut nukkumaan jäädä vaan piti viel kävellä ne 3km kotiin. Siinä vaiheessa se kävely kylmässä tuulessa rinkka selässä kiinnosti kuin kilo kakkaa ja harkitsin jopa että soittaisin vain taksin 😀 Sporttinen mimmi kun kuitenkin yritän olla niin ei olisi pää kyllä antanut siihen periksi vaan lähdin kävelemään. En oikeasti muista mitään siltä matkalta kun olin niin poikki, mutta 4 tuntia siitä kun lähdin reippailemaan olin taas kotona. Onneksi oli pari banaania mukana palkkarin lisäksi niin ei tullut mitään älytöntä verensokerin heittelua. Nyt painunkin nukkumaan, hyvää yötä jos täällä vielä joku hereillä 🙂 Vastailen aiempien postausten kommentteihin huomenna, juuri nyt ei aivokapasiteetti enää riitä siihen! 😀

One thought on “Ensimmäinen matsitreeni ja 4 tunnin treeniputki

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.