MMA pohjainen voima- ja fysiikkavalmennus seminaari

Posted on Posted in Kamppailulajit, Kisat, Motivaatio, Puntti, Punttimimmi, Ruokavalio, Tapahtumat, Terveys, Treeni, Yleinen

Kuten aiemmin kerroin, osallistuin viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa järjestettävälle MMA pohjaiselle voima- ja fysiikkavalmennus seminaarille Espoossa. Seminaari oli ensimmäinen laatuaan Suomessa ja suunnattu ottelijoille, ottelemisesta kiinnostuneeille sekä valmentajille. Kamppailupuolen vetäjinä olivat vapaaottelija Jarkko Latomäki sekä potkunyrkkeilijä Miika Lumilampi ja toiminnallisen harjoittelun ja kehonhuoltojutut vetivät Crossfit8000:n Jan Knuutti, Jukka-Pekka Peltonen, Sami Ruotsi sekä Arri Leino.

imageMiika, Jan, Jarkko ja Jukkis

Koko viikko oli omalta osaltani arpomista, että pystynkö osallistumaan seminaariin vai en, kun 6 päivää aiemmin lopetin antibioottikuurin. Onneksi sain itseni tarpeeksi hyvään kuntoon ja saavuin paikalle Crossfit8000 tiloihin lauantaina vähän ennen aamu 9. En juuri ikinä ole hereillä niin aikaisin joten enää ei jännittänyt, kun aivotoiminta ei siihen aikaan ole mitään kehuttavaa.. 😀 Juotiin kahvikupit ja sitten vaatteita vaihtamaan. Alkuun käytiin läpi käytännön juttuja ja kaikki saivat kertoa vähän itsestään ja omasta taustastaan. Kovassa seurassa olin kieltämättä, paikalla oli mm. arvokisamitalistejä ja ammattilaisvapaaottelijoita.

IMG_1075Seminaariporukka

Sitten siirryttiin tatamille päivän ensimmäiseen treeniin. Tehtiin hyvin yksinkertaisia liikkumisharjoitteita, painotettiin sitä, että on fyysisesti raskas viikonloppu edessä joten ei voi vetää itsensä ihan piippuun ensimmäisessä lämmittelyssä.

Lyötiin parin kanssa muutamaa eri tekniikkaa ja sitten siirryttiin tekemään erillaista oheisharjoittelua. Lattialla oli teipillä vedetyt ruudut, joissa juostiin niin että siirrettiin jalkoja aina eri tavoilla ristiin. Ensin hitaasti ja sitten tempoa nostaen. Sen jälkeen tehtiin erillaisia kuminauhaharjoitteita, jossa toisella on vastuskumi ympärillään ja toinen pitää siitä kiinni, niin että juokseminen tuntuu lähes mahdottomalta 😀 Otettiin myös räjähtäviä lähtöjä, esim. niin että kaikki makasivat vatsalla lattialla ja merkistä piti lähteä juoksemaan. Näistä tykkäsin tosi paljon, olin ihan unohtanut, että tällaisia voi tehdä!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Näiden jälkeen seurasi metcon niminen harjoite, eli 3×3 minuuttia tehtiin täysiä minuutin palautuksilla. Idea oli rasittaa kroppaa samalla tavalla kuin ottelussa, mutta tekemällä oheisharjoittelua. Liikkeinä olivat burpee, boksihyppy sekä wallball = kyykystä ylös ja pallon heittäminen kattoon. En tiedä paljonko pallo painoi, mutta tossa kohtaa ihan tarpeeksi 😀 Minuutti jokaista ja sitten minuutin lepo. Ja täysillä! Tosi tehokas harjoite kyllä, minuuttikin tuntuu tosi pitkältä ajalta tehdä burpeeta! Aion jatkossa ottaa treeneihin mukaan tällaisia ottelusimulaatioita, missä ei siis ottele vaan itsekseen tällaista tehokasta kuntopiiriä!

Iltapäivällä jatkettiin tatamilla, tällä kertaa vuorossa oli alasviennit. Tämän osa-alueen oletin sambotaustalla olevan minulle tutuin, mutta väärässä olin, harjoiteltiin nimittäin kahden jalan alasvientejä polvilta. Niitä ei sambotreeneissä tehdä juuri ikinä enkä silloinkaan kun vapaaottelutreeneissä kävin osannut shootata. Muistan kun valmentaja joskus totesi että ”muuten ihan hyvä, mutta tarkoitus on tehdä alasvienti, ei kosia” kun olin niin hidas 😀 Eipä tässä muu auta kuin alkaa näitä treenaamaan, etten jatkossa olisi niin onneton!

IMG_1018 IMG_1026 IMG_1033

Tatamilta siirryttiin voimaharjoittelun pariin, tarkoitus oli oppia rinnallevetoa. Rinnalleveto on tosi tekninen ja vaikea liike, mutta ei mahdoton ja kun se osaa niin todella tehokas. Kaikki treenit mitä tehtiin oli suunniteltu niin, että ensin tehtiin jotain lajinomaista ja sen jälkeen voimaharjoittelua tukemaan sitä. Esim. alasvienneissä kun tarvitaan lantioon räjähtävyyttä ja sitä voi kehittää rinnallevedossa. En ole koskaan ennen tehnyt rinnallevetoa, mutta luulen että sain suurinpiirtein käsityksen siitä mitä pitäisi tehdä, kun tehtiin sitä pienissä etapeissa. Tosin olin niin väsynyt tässä vaiheessa, että tuntui ettei aivot enää rekisteröineet mitään.

Näiden jälkeen kerrottiin, että tehtäisiin vielä yksi metcon, 3×5 min. Mua hymyillytti hirveästi kun oikeasti ajattelin että se oli vitsi, mutta eipäs ollutkaan 😀 Ensimmäiset 5 min rinnallevetoa, sitten toes to bar vuorotellen punnerruksen kanssa, joka kerta 1 toistoa lisää ja loppuun pystypunnerruskyykkyä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAMuut punnertavat ja minä… joogaan? 😀

Tämä oli ainoa tällä seminaarilla joka oli mielestäni todella outoa. Että ensin harjoiteltiin vaikean liikkeen tekniikkaa ja sitten aikaa vasten mahdollisimman montaa toistoa mahdollisimman nopeasti. Se nimittäin riitelee kaikkea vastaan mitä itse ajattelen, että ensin oppii tekniikan kunnolla ennen kun lisää painoja (tai nopeutta). Mutta ilmeisesti se on crossfit-tyyli ja ajaa varmaan jotain ideaa sekin.

Ensimmäisenä päivänä treeniä tuli yhteensä noin 6 tuntia ja seuraavana päivänä jatkettiin. Olin ihan yllättynyt siitä ettei lihaksia särkenyt tms, kun odotin että olisin ihan hajalla ensimmäisen päivän jälkeen 😀

Seminaarilla painotettiin levon merkitystä ja sitä, ettei aina pidä treenata ihan täysiä vaan treenin täytyy tukea tavoitteita. Peruskuntoharjoitteet oli minulle täysin uusi käsite, kun aina kun pääsen treenaamaan niin teen sen täysiä. Nyt meillä oli sunnuntai aamuna sellaista peruskuntoharjoittelua, että: 1min soutua, 1min hyppynarua, 1 min kahvakuulaheilautusta, 1min burpee+boxihyppy ja sitten 1 min taukoa. Tätä 6 kierrosta.

image IMG_1052

Idea oli nimenomaan pysyä siinä peruskuntoalueella eikä vetää itsensä ihan piippuun. Mä en ihan onnistunut tässä, sillä muiden kovakuntoisempien peruskuntoharjoittelualueen ollessa paljon nopeatempoisempi kuin omani viikon treeneillä, niin koitin tietty pysyä muiden tahdissa. Loppuun tajusin sen ja sain vähän sykettä tasattua kun hidastin vauhtia. Tarkoitus kun tosiaan ei ollut kilpailla ketään vastaan vaan tehdä oma hyvä suoritus. Lämmittelyksi oli varjonyrkkeilyä parin kanssa sekä muutama lyömiskombinaatio, tässäkin ajatus pitää syke alhaalla.

IMG_1042 IMG_1039 IMG_1038 IMG_1036

Treenin jälkeen oli erittäin hyvä luento levosta. Paljon ajatuksia heräsi ja oli hyvä kuulla ammattilaisilta, että kun askel painaa eikä jaksaisi treenata niin pitää levätä eikä pakottaa itseään. Samaan lopputulokseen kun olen itse tullut asiaa kokeilemalla 😀

Iltapäivällä meillä oli kehonhuoltoa ja liikkuvuusharjoitteita, käytettiin apuna palloa, kahvakuulaa, putkirullaa ja vastuskumeja. Koko porukka taisi olla melkoisen jumissa, ainakin äänitehosteiden perusteella 😀 Näistä moni juttu oli mulle tuttuja kun kävin talvella foamroller.fi:n Jukka Harjun opeissa.

Kun oli paikat avattu jatkettiin kisavalmisteluihin ja kisapäivään, jossa tuli myös paljon hyviä juttuja esille. Ehkä tärkeimpänä, että pitää uskaltaa levätä!

IMG_1056 image

Mulla iski vähän heikko olo tässä kohtaa, tuntui että piti keskittyä etten unohtaisi hengittää niin päätin jättää viimeisen treenin välistä. Vähän ongelmia ollut viimeaikoina tuon asian suhteen, tuntuu että pyörtyy tai taju lähtee ja pitää keskittyä että pysyy tajuissa. Tämä saattaisi johtua alhaisesta hemoglobiinista, sillä aloitin heti illalla rautakuurin ja nyt on ollut parempi olo! 🙂 Yllätyin kuitenkin siitä miten hyvin kaikenkaikkiaan jaksoin treenata, ottaen huomioon viime aikojen sairastelut.

imageMuut treenaavat, minä otan selfien.. 😀

Tästä tuli nyt enemmän kertaus siitä mitä tehtiin kuin oivalluksista, mutta varmasti niitä tulee tänne blogin puolellekin kirjoiteltua sen mukaan mitä mietin asioita! 😀 Ihan älyttömän hyvä seminaari oli hyvällä porukalla, olisi saanut olla pidempikin! Oon ollut ihan fiilareissa koko viikon! 😀

3 thoughts on “MMA pohjainen voima- ja fysiikkavalmennus seminaari

  1. Tiiätkö koska tällasii pidetään seuraavaks??:) ja voiko niihin osallistuu kuka vaan vai oliko joku muu juttu?:)

    1. Moikka, tämä oli ymmärtääkseni ensimmäinen luokkaansa, joten en tiedä onko tulossa lisää ja milloin. Toivottavasti on, oli niin hyvä seminaari 🙂 Se oli avoin kaikille ottelijoille, ottelemisesta kiinnostuneelle ja valmentajille, eli käytännössä kaikille jota aihe kiinnostaa joten lähde ihmeessä mukaan jos vain järjestetään 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.