Kun lääkäri kieltää laihduttamasta

Posted on Posted in Dieetti, Kilpirauhasen vajaatoiminta, Motivaatio, Punttimimmi, Ruokavalio, Terveys, Treeni, Yleinen

Viime kuussa kun lääkärin kanssa käytiin läpi verikokeiden tuloksia sävel oli selvä, tällä hetkellä en saa missään nimessä laihduttaa. Yritin sanoa vastaan, että mähän olen lihonnut ihan sikana, niin olisi varmaan hyvä tehdä asialle jotain, mutta se ei auttanut! 😀 Ei laihdutusta ennen kuin kilppari on tasapainossa.

Odotan kovasti sitä, että pääsen taas kiinni kurinalaiseen elämään, tämmönen ”fiilispohjaisesti vähän miten sattuu” ei oo mun juttu. Jollain kierolla tavalla tykkään jopa punnita ruokia ja syödä vain sen mitä on etukäteen suunnitellut. Tykkään kontrolloida asioista ja koen saavani asioista enemmän irti kun suunnittelen ne, enkä vain ”go with the flow” niin sanotusti.

Mutta ollakseni rehellinen, vaikka lääkäri ei olisikaan kieltänyt, niin ei minusta vielä tällä hetkellä olisi dieettaamaan. Minulla ei vain ole tarpeeksi tahtoa ja energiaa, olen niin uupunut etten jaksaisi kokkailla kokoajan ja stressata ruuista. Tiedän, että siitä tulisi stressiä minulle, sillä vaikka väsyttäisi, niin pitäisi valmistaa tiettyjä ruokia tietyn verran. Mitään makroihin sopimatonta ei oikein haluaisi syödä ja olisi jäätävä nälkä, mutta en jaksaisi tehdä ruokaa. Sitten sitä parhaassa tapauksessa vetää sen litran jätskiä ja sipsipussin samaan konkurssiin, kun heikkona hetkenä söi pari palaa suklaata. Ei siinä oikein ole järkeä! 😀

Jos nyt haluaisin tarkan ruokavalion toteuttaa, niin mun pitäisi palkata henkilökohtainen kokki tai päättää priorisoida ruuanlaiton kaiken muun edelle kerta energiaa on rajatusti, enkä ole valmis siihen. Laihduttaminen tai kehon koostumuksen muuttaminen on aika yksinkertaista, mutta jos se olisi ihan helppoa niin ylipainoisia ihmisiä ei olisi olemassakaan. Siksi koen, että pitää olla pää mukana päätöksessä ja selkeä suunnitelma jos meinaa onnistua. Mä en vain osaa sitä, että tekisin asiat sinnepäin vaan täysiä tai ei ollenkaan.

image

Oikeasti kannatan sellaista 90%-10% ajattelua syömisen suhteen. Että viikossa asiat tehdään 90% hyvin ja sitten 10% voi syödä rennommin. Itse olen kuitenkin huono siinä, vaikka sen oikeasti haluan joku päivä oppia. Oppia tekemään asiat rennosti mutta fiksusti. Kuten olen tänne monesti kirjoittanutkin, niin 1,5v yritin tehdä asiat niin, enkä ole varmaan ikinä stressannut syömistä niin paljon.. 😀 Siitä oli siis rentous kaukana.

Monessa asiassa olen oikeasti tosi mustavalkoinen, joista syöminen on yksi. Joko tehdään päätös ja asiat 100% kunnolla tai sitten ei ollenkaan.

Niin ja tarkennuksena vielä, niin en koe olevani mikään hervoton läski, jonka olisi pakko laihduttaa. En ole kuitenkaan täysin tyytyväinen ulkomuotooni tällä hetkellä, sillä ylimääräistä on tullut. Teen asialle jotain heti kun jaksan (ja saan luvan), mutta yritän olla stressaamatta asiaa, sillä se ei sillä muutu.

Kaipaan rutiinejä treenin ja syömisen suhteen. Alan kuitenkin tottumaan ajatukseen, että pitää odottaa. Se päivä kun olen kunnossa ja pystyn tekemään asiat just niin kuin haluan tulee vielä. Enää ei v**uta ihan joka päivä etten pääse treenaamaan, kun ne ajat kun treenasin aktiivisesti tuntuvat jotenkin niin kaukaisilta. Enhän mä ole maaliskuun jälkeen treenannut aktiivisesti. Se että pari kertaa kuussa käy jumppaamassa, kun ei oikeasti ole sitä mitä haluan! 😀

image

Nyt on asiat tosin parantuneet sen verran, että keskimäärin pystyn treenaamaan kerran tai kaksi viikossa. Treenipäivän jälkeen olen aina ihan poikki ainakin pari päivää, kun en oikein palaudu vaan kroppa painaa tuhat kiloa sen jälkeen. Olen silti tosi iloinen, siitä että silloin kun treenaan, pystyn pääsääntöisesti treenaamaan kunnolla. Voimat ovat aika hyvin säilyneet ja tekniikatkin suhteellisen hyvin seuraamalla muiden treenejä. Kyllä mun päivä vielä tulee, tämä nyt vain on tällaista odottamista! 🙂

18 thoughts on “Kun lääkäri kieltää laihduttamasta

  1. Juu hormonitoiminnan kanssa ei kyllä kannata pelleillä! Jatkuva dieettaminen ja hiilareiden puute voi laittaa hormonitoiminnan kunnolla sekaisin, ja sen palauttamiseen voi mennä useita vuosia! Seurauksena voi olla esim. lapsettomuus. Vaikka se ei nyt olisikaan ajankohtaista, niin jossain vaiheessa voi hyvinkin olla.
    Itse olen kirjoitellut samaisesta aiheesta täällä:
    http://punainenorvokki.blogspot.fi/2015/05/hormonitoiminta.html

  2. Ymmärrän tuon kaipuun rutiineihin, mutta mua mietityttää, mikset voisi syödä suunnitelmallisesti jo nyt? Ei suunnitelmallisuus ja ”terveysruoka” todellakaan tarkoita diettausta, ei mulla ainakaan (vaakakaan ei ole sitä mieltä :D). Jos tuntuu, että ”vähän miten sattuu syöminen” ärsyttää niin kirjoita ajatukset paperille, tee suunnitelma ja noudata niitä. Olet siitä onnellisessa tilanteessa, että mikään pakko ei ole, joten miksi ei kokeilla jos henkisellä puolella tunnut sitä kaipaavan.

    1. sama tuli mullekin mieleen. Ei suunnitelmallinen syöminen tarkoita sitä että on dieetillä. Itse en ole koskaan laihduttanut, mutta punnitsen ruokani ja aikataulutan syömiseni. Kun rytmiin pääsee, se ei todellakaan ole energiaa vievää vaan itse asiassa paljon helpompaa kuin ”syön vähän mitä sattuu ja milloin ehdin” linja. Vähän suunnittelemalla voi myös tehdä kerralla monen päivän ruuat ja kun aikataulutus on kunnossa ei iske sokerinnälkäkään – herkkujen syönti loppui itsellä kuin seinään.

      Syöminen on niin yksinkertainen juttu, että jos siinä näkee jotain ongelmia niin ne on kyllä kaikki tekosyitä.

  3. Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi tulleita kiloja ja oon niin alussa lääkityksen kanssa et oon aivan kauhuissani-peloissani-turhautunut et tuleekohan musta enää koskaan sen näköistä et oikeesti treenaan ja syön terveellisesti! Mut valmennuksen ohje mulle oli nimenomaan jatkaa säännöllisesti ja riittävästi syömistä. Okei, mulle punnitseminen ja ruoanvalmistus on ihan osa arkirutiinia ja siinä meillä taitaa olla se ero? Enivei. Emmätiiä oliko tässä kommentissa pointtia mut Tsemppistä olotiloihin:)

  4. Hei. Mäkin jäin miettimään että mitä nyt sitten syöt jos et ehdi etkä jaksa laittaa ruokaa? Syötkö paljon ulkona, jotain valmisruokia tms välipaloja mitä kaupasta saa valmiina vai mitä?

    1. Joo, syön kaupasta esim. kalatiskiltä lohta ja perunamuussia tai salaattibaarista koottu annos ja myös jonkun verran ulkona.

  5. Kyllä sun aika vielä tulee ja ehit toteuttaa sun suunnitelmia sitten kun aika on siihen parempi 🙂 Aiemminkin on pitänyt ehdottaa, että olisi kiva jos tekisisit ruokapäiväkirja postausta sun viikottaisista syömisistä 🙂
    Tsemppiä !:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.