Euroopanmestari kokeilee fitnesstreeniä

Posted on Posted in Puntti, Punttimimmi, Treeni, Yleinen

Ollaan aina välillä viestitelty ystäväni Emilian kanssa fitneksestä ja ihmetelty mitä kummallisimpia treenimetodeita mitä blogeissa ja instassa näkyy. Siispä sovittiin, että kun Emilia tulee Suomeen vedän hänelle stereotyyppisen bikinifitnesstreenin! 😀 Pilke silmäkulmassa toki, mikä vähän eroaa siitä perinteisestä meiningistä. Ja lämmittelynä tehtiin kahvakuulaa ja maastavetoo, sekin taisi vähän erota perinteisestä 😀

Emilia on siis Brasilialaisen ju-jutsun kolminkertainen Euroopanmestari ja asuu ja treenaa Espanjassa. Hän on myös kilpaillut yleisurheilussa, hiihdossa, telinevoimistelussa sekä salibandyssä.

Oltiin sovittu treenipaikaksi Lahden K&M -salia, olen pitkään halunnut kokeilla sitä kun siitä aina välillä näkee somessa juttuja ja ajattelin, että sieltä varmasti löytyisi tarvitsemiamme laitteita. Olipa muuten hassua ottaa omia selfieitä netistä tutuissa pukkaripeileissä 😀

image

Ensimmäisenä liikkeenä tehtiin kahvakuulaheilautuksia ja sitten siirryttiin tietysti mun lemppariliikkeeseen, eli maastavetoon. Meidän tarkoitus oli oikeasti tehdä kunnon maastavetotreeni, mutta ei löydetty mistään magneesiumia. ”Paljaalla” tanko tahtoi liukua kädestä joten ei uskallettu laittaa 70-80kg isompia painoja.

image

Maastavedon jälkeen oli Emilian fitnesstreenin aika. Itsehän en saa tehdä mitään rasittavaa treeniä vieläkään, joten tsempparin ja ”personal trainerin” rooli sopi mulle oikein hyvin! Odotin vähintään muutamaa kyyneltä ja tuskan huutoa, kun Emilian henkistä kanttia pistettäisiin koetukselle! Aloitettiin takareisikoukistuksilla laitteessa istuen, sarjat oli 15-12-10, painoja en muista. Kannustin kokoajan kaikilla kliseisillä jutuilla, kuten että muista ajatella niitä sun unelmatakareisiä ja no pain no gain.

Seuraavaksi siirryttiin takareisikoukistuslaitteeseen jossa maataan vatsalla ja tehtiin vuorojaloin, taas toistot 15-12-10. Oikeasti olisi varmaan pitänyt tehdä pitempiä sarjoja ettei lihakset kasvaisi liian isoiksi, mutta ei millään riittänyt kärsivällisyys tehdä niin pienillä painoilla…

imageimage

Seuraavaksi vuorossa oli pakaraliike, jossa maataan penkillä pää alaspäin ja nostetaan jalkoja ylöspäin. Vähän niinku reverselaite, mutta penkillä. Siinä Emilia sai tehdä 2×20 toistoa omalla painolla ja kunnon puristus pakarassa.

image

Siitä alettiin kokeilemaan näitä ihmeellisiä pakaratreenausjuttuja mitä ollaan instagramissa nähty. Ensimmäiseksi ajattelin että oltaisiin käytetty sellaista pakarapotkulaitetta, mutta kumpikaan meistä ei osannut käyttää sitä kun ei olla totuttu laitteissa treenaamaan.

Siirryttiin seuraavaan liikkeeseen joka oli kyykky (kumarrus) polvilta Smithissä, joka on kuulema tosi hyvä liike pakaroille. Eli tanko niskaan, tanko liikkuu vaan laitteen mukana niin ei tarvitse itse tasapainotella sitten kumarrus ja ylös. En kyllä ymmärtänyt että miksi se olisi tehokkaampi liike pakaroille kuin joku kunnon liike, mutta tulipa kokeiltua 😀

image

Siitä seuraavaksi selinmakuulle Smithiin ja jalat ylös niinkuin synnytysasennossa ja sitten nostaa ja laskee tankoa vähän kuin pystyprässissä. Tuntui lähinnä erittäin hölmöltä ja nauratti kovasti. Ja hävetti. Miten joku oikeasti kehtaa tehdä tuota tosissaan? 😀

image

Sitten ei jaksettu enää tehdä pakara-takareisitreeniä vaan siirryttiin tekemään hauiksia ja olkapäitä. Supersarjana pystypunnerruksia, siitä vuorotahtista hauiskääntöä ja vielä keskitettyä hauiskääntöä polvelta pienillä painoilla, taas toistot 15-12-10 per liike ja muistutus että viimeiset viisi toistoa erottaa voittajan häviäjästä!

Veikkaan että koko meidän ”treeni” lämmittelyjen jälkeen näytti lähinnä siltä, ettei oltais ikinä ennen treenattu vaan tultiin nimenomaan kokeilemaan mitä kuntosalilla voi tehdä. No, nyt ainakin tiedetään 😀

image

Jostain syystä en saanut Emiliaa vakuutettua siitä että miten kovaa henkistä kanttia tämä touhu vaatii. En oikeasti ymmärrä miten oon itse joskus jaksanut harrastaa bodytyyppistä treeniä. Kaikella kunniotuksella lajin harrastajia kohtaan, mutta kun on kokeillut voimatreeniä ja eteenkin kamppailulajeja, niin minusta on tylsempää treenata yksittäistä lihasta! Siinä tuntee toki sen treenikivun treenattavassa lihaksessa ja hyytyy, mutta onhan se nyt vähän eri asia että hauislihas on ihan väsynyt kuin vaikka tehdä se maksimiveto koko kropalla.

Kun lukee että takareisikoukistuksessa käydään mukavuusalueensa ulkopuolella ja että se vaatii henkistä kanttia käydä niin äärirajoilla luovuttamatta, niin eihän sitä nyt voi edes vertailla vaikka siihen, että sparraa tai ottelee kovempaa vastustajaa vastaan. Siinä kun kaikki kropan lihakset on ihan väsyneet ja sen lisäksi toinen vielä lyö ja potkii lujaa, eikä silti luovuteta! 😀

image

Treenin jälkeen käytiin syömässä herkullista pastaa ja juotiin ruuan kanssa lasilliset viiniä. Uskokaa tai älkää, mutta oli ensimmäistä kertaa ikinä kun tilasin ravintolassa alkoholia ruuan kanssa! 😀 Oli kyllä superhauska päivä!

58 thoughts on “Euroopanmestari kokeilee fitnesstreeniä

  1. Hahahaha, arvasin ettei Emilia jaksa tollaseen hiluvitkutin treeniin keskittyä loppuun asti! 😀 Instagrammissa näkee kyllä kaikenlaista todella omituista millä saa pakaran piukaksi 😀 😀 😀 😀

    1. Hienosti jaksoi kyllä loppuun asti, vaikka olisin toivonut enemmän hikeä ja kyyneliä eikä niin paljon naurua 😀 😀

  2. Olipahan jumppa 😀 Kiitos treenistä ja seurasta <3 Taidan jatkossakin pysytellä kyllä kaukana kuntosaleilta ja oheisreeninä lajin lisäksi edelleen tehdä oikeeta voimareeniä ja aerobista 😀 Mutta nyt ainakin tiedän mistä kaikki puhuu, sattuuhan mikä vaan eristävä treeni lihaksiin tottakai ja tekis mieli lopettaa mutta kun vertailukohtana on vaikka sparrireenit joiden jälkeen juoksee oksentamaan tai maksimimavet niin kummasti jaksoikin tehdä loppuun. Henkinen kantti oli koetuksella joistan ihan muista syistä 😀

  3. ”Kun lukee että takareisikoukistuksessa käydään mukavuusalueensa ulkopuolella ja että se vaatii henkistä kanttia käydä niin äärirajoilla luovuttamatta, niin eihän sitä nyt voi edes vertailla vaikka siihen, että sparraa tai ottelee kovempaa vastustajaa vastaan. ” Tää on niiiin totta! Vaatii tosi paljon asennetta ettei pudota 10kg käsipainoa maahan kesken pystypunnerrussarjan jossa istut tuolissa ja nojaat selkänojaan! Oikeesti!! Ja ennen treeniä, jossa treenaat käsipainoilla ja naruilla hauista ja ojentajaa on pAKKO muistaa ottaa treenilaturi ja treenin aikana juoda aminohappoja 10 min välein ja heti treenin jälkeen ottaa palkkari tai KAIKKI on pilalla!!

    1. Jep, juuri näin! 😀 😀 Eikä tätä saa missään nimessä kyseenalaistaa tietenkään.

  4. Mistä oot saanut päähäsi, että tällänen olis tyypillinen bikini fitness- treeni?
    Aika kaukana sellaisesta mielestäni.

    En muutenkaan ymmärrä tätä sun itsesi korostamista, mitä nykyään harrastat ahkerasti vertaamalla omaa harrastustasi bikini fitnekseen ja vähättelemällä kaikkea fitnekseen liittyvää. Olen itsekin harrastanut lyhyen hetken kamppailulajia ja vaikka se ei ollutkaan oma juttuni (eikä mielestäni ollut KUNNON salitreeniä rankempaa), ei tulisi mieleenkään alkaa vähättelemään toisten harrastusta.

  5. Nyt on pakko kommentoida et jäi vähän paska maku suuhun tästä postauksesta. :/ En ymmärrä tällaista toisten ihmisten dissausta, todella lapsellista. Myös mun mielestä monet (bikini) fitnekseen nykyään liittyvät jutut, belfiet, pelkän pepun treenaus, ihme vemputukset salilla, salitreenin henkisen kantin vaativuuden ylikorostaminen jnejne on aika blaah, mut silti. Ei nyt ihan iskenyt tällainen muiden kustannuksella pilaillen tehty postaus, vaikka sun blogia oonkin tykännyt lukea.

    1. ^ Samaa mieltä. Olen lukenut blogia kauan, mut nyt on ensimmäinen postaus josta tuli mitä ihmettä -fiilis luettuani. Stereotypioilla leikittely ja huumori on mahdollista toteuttaa (onnistuneesti) muita alentamatta ja itseään korottamatta.

      1. Moi, ikävä juttu että teille jäi huono maku tästä postauksesta. En halua ketään ihmistä dissata tai itseäni ihmisenä korostaa tällä tekstillä, vaan minusta on hauska kyseenalaistaa asioita joihin suhtaudutaan todella vakavasti.

        En oikein ymmärrä miksi fitnesslajit ovat sellaisia joista ei saa vitsailla tai stereotypioille nauraa, ilman että siitä pahoitetaan mielensä. Nyt en tarkoita tällä teitä kahta kommentoijaa vaan yleisesti, kun fitnesstreeniin tunnutaan monesti suhtautuvan kuin johonkin lahkoon.

        Nämä jutut ainakin itseäni naurattaa, kun instagramissa tulee vastaan mitä kummallisimpia eristäviä peppuliikkeitä kuvatekstillä ”Äärirajoilla 💪💪 No pain no gain” tms. En siis tosissani usko että kukaan menestyvä fitnessurheilija oikeasti tekisi tämänlaisen treenin! 😀

        Huumori on vaikea laji, eikä kaikki jutut voi tietenkään naurattaa kaikkia.

  6. Vaikea kyllä ymmärtää miksi pitää huumorin varjolla pilkata toisten harrastuksia/elämäntapaa tai treenityyliä. Tekeekö vapaiden painojen nostelu ihmisestä esimerkiksi jotenkin paremman salitreenaajan? Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia ja olla ylpeitä toisistamme. 🙂 tulee äkkiä sellanen fiilis tekstiä lukiessa, että olisit jotenkin kateellinen ihminen, vaikka siitä tuskin on kyse.

    1. Sehän tietysti riippuu, että mikä on jokaisen määritelmä ”hyvästä salitreenaajasta”, joten vaikea antaa yksiselitteistä vastausta kysymykseesi. Jokainen saa treenata ihan miten haluaa ja kokee parhaiten sopivaksi omiin tavoitteisiin ja elämäntilanteeseen nähden! 🙂

      Se mikä minua huvittaa on se, kun puhutaan vaikka siitä henkisestä kantista jota koetellaan takareisikoneessa tai että mennään ihmisen äärirajoille hauiskäännössä. Sehän ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla hyvä tai rankka treeni, mutta kun lukee juttuja jossa korostetaan että tyyliin nuo edellä mainitut ovat maailman rankinta urheilua, niin onhan se nyt vähän hassua 🙂

  7. Jotenki arvattavissa että jotkut pahoittivat mielensä 🙂
    Mun mielestä selvästi humoristinen teksti. En missään kohtaan kokenut, että mun harrastusta tai tapaa treenata olisi mitenkään ”pilkattu” (omiin treeneihin kuuluu myös edellä mainittuja liikkeitä). Mutta jokainen tulkitkoon tavallaan!
    Jokaisesta lajistahan saa revittyä vaikka ja mitä stereotypioita 🙂

  8. En mäkään tästä loukkaantunut millään tavalla vaikka varmasti hyvin pitkälti treenaan just noin. Jokainen tyylillään mutta hei, älä dissaa tota smith-prässiä!! 😀 Se on oikeasti loistava liike eikä missään nimessä pelkkä pakaraliike vaan nimenomaan PYSTYPRÄSSI (google vertical legpress, joka puuttuu varmaan kaikilta saleilta) samalla tavalla kun vaikka normaali jalkaprässi 😛 Kyllä koko jalat on paskana kun sitä tekee kunnon painoilla pitkällä liikeradalla eikä hinkkaamalla, vaikka ehkä näyttääkin ”hassulta” kun ei se ensisijaisesti ole smithiin tarkoitettu. Teiltä jäi kunnon belfiet ottamatta!

  9. Paluuviite: nike free 50 tr fit 5
  10. Paluuviite: puma suede mis match

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.