2500 kcal

Posted on Posted in Dieetti, Motivaatio, Punttimimmi, Reseptit, Ruokavalio, Terveys, Yleinen

Pidin viime viikolla lääkärille ruokapäiväkirjaa ja laskiessani makroja kävi ilmi, että mun ”perustarve” jos niin voi sanoa, on juuri nyt lepopäivänä n. 2500kcal. Sen verran syön jos syön säännöllisesti ja niin että nälkä lähtee. Kalorimäärä on tietysti suuntaa antava kun riippuu siitä mitä syön ja vähän päiväkohtaisestikin että millainen ruokahalu on. Tältä näytti esimerkkipäivä viime viikolta:

Aamupala:
Tattaripuuro
Mustikoita
Raejuusto
Kookosöljy
Kahvia

image

Välipala:
Vuoksen piirakoita
Hedelmäsmoothie tai hedelmä
Kahvia

Lounas:
Lohi
Perunamuusi

Päivällinen:
Luomugnocci
Jauheliha
Tomaattimurska
Tuoretta tomaattia ja kurkkua

Iltapala:
Rahka
Mangosose
Cashewpähkinöitä

image

En muista että olenko täällä maininnut asiasta vai vain pitänyt sen oman pääni tietona, mutta minulla on nyt muutaman viikon verran ollut uusi ”ruokafilosofia” mitä olen kokeillut. Olen aiemmin kertonut teille, että ruokailuni tuottaa ongelmia, esim. sen takia että pihistelen oikean ruokan kanssa, dieeteiltä on jäänyt mielikuva, että 100g kanaa ja 40g riisiä olisi ihan sopiva annos minulle ja sitten olen ihmetellyt kun iltaisin tekee mieli sokeria. Tuskin se nyt tulee kenellekään yllätyksenä, että jos kituuttelee päivän pienillä ruoka-annoksilla illalla on nälkä.

image

Mun uusi ruokafilosofia tarkoittaa sitä, että syön sen verran oikeaa ruokaa että nälkä lähtee. Eikö kuulostakin ideana aika yksinkertaiselta? 😀 En nimittäin millään jaksa uskoa, että terve ihminen lihoaa sillä että syö sen verran oikeaa terveellistä ruokaa, että nälkä lähtee. Sen sijaan uskon, että ihminen lihoaa kun syö liian vähän oikeaa ruokaa ja sitten iltaisin mättää herkkuja nälkään.

Olen nyt syönyt säännöllisesti ja sen verran mitä kroppa tuntuu tarvitsevan, laskematta kaloreita tai ruoka-annoksien kokoa (paitsi sen verran että sain jälkeenpäin lääkärille laskettua makrot). Jos on nälkä niin syön, katson vaan että mitä syön ja yritän tehdä hyviä valintoja. Yksinkertaista! 🙂

25 thoughts on “2500 kcal

  1. Tässä filosofiassa tulee vaan ongelma siinä vaiheessa jos ei erota oikeaa nälkää esim. mielihalusta tai muusta, mikä ongelma on ymmärtääkseni aika yleinen erityisesti ylipainoisten kohdalla. Silloin lihotaan kun syödään kun luullaan että on nälkä, vaikka oikeasti kyseessä saattaa olla esim. jano tai muu mielihalu. Saatika sitten jos ei tunnista sitä, että on jo kylläinen. Tällaisessa tapauksessa ei siis lainkaan yksinkertaista.
    Muuten kyllä kannatan tätä filosofiaasi! 🙂
    Ihanaa kevättä sinulle! 🙂

    1. Erittäin hyvä pointti! 🙂 Itse ainakin kuvittelen erottavani oikean nälän mielihaluista, juon paljon vettä ja syön muutaman tunnin välein, joten uskoisin että tämä omalla kohdallani toimii. Ainakin toivon näin! Minulla ongelma on enemmän siinä, että helposti syön liian vähän ja sitten nälkä kasvaa turhan suureksi iltaa kohti.

      Ihanaa kevättä sinullekin! 🙂

  2. kun lueskelin noita sun päivän ruokailuja ei musta kyllä kuulosta et noist tulis 2500kcal 😮 omasta mielestä syön kutakuinkin samanlailla ja napostelenkin enemmän x) ja ite oon todennut että 2100kcal vrk vastaa noin omaa kulutustani. enkä todellakaan syö mtn pieniä annoksia! pelkästään kasviksia ja hedelmiä menee se 2kg päivässä! 😀 kokoa mulla on sellaset 50kg ja 165cm:D tästä 5kg lisää ois vielä kiva, joten ruokaa vaan lisää nassuun:D mutta ihana huomata että ihmiset oikeesti syö yli 2000 eikä sano että mun lepoaineenvaihdunta on 1500kcal jne, joskus kattelen kauhulla kun mua 20kg painavemmat ihmiset sanoo syövänsä 1500 päivä ja kulma lihoisivat jos söisivät enemmän ja sit liikutaan ja vedetän pelkkää rasvatonta maitorahkaa!

    1. Kiva kuulla, ettet pelkää syömistä! 🙂 Kyllä tässä vaan niitä kaloreita tulee kun annokset on sen verran isoja, tajusin että tästä laskelmasta olen sitä paitsi unohtanut jauhelihan eli kaloreita tulee vielä enemmän! 😀

      Tässä esimerkissä aika reippaasti kaloreita tulee esim lohi+perunamuusikombosta, lohta 150g ja muusia 500g eikä mihinkään rasvattomaan maitoon tehtynä! 😀 Cashewpähkinöitä n. 30g ja vaikka näyttää pieneltä määrältä, kaloreita on silti 172. 6kpl pientä Vuoksen piirakkaa (niitä karjalanpiirakoita pienempiä), n. 390kcal.

  3. Mä oon tullu siihen lopputulemaan, et kaloreiden laskeminen on yksinkertaisesti paras tapa hallita painoaan. Toki se on hieman vaivalloista alkuun, mutta kun kirjaa kaiken minkä syö, niin siinä ei jää oikein tilaa itsepetokselle, numerot on armottomia. Näläntunne taas on avautunu varsin epäluotettavana työtoverina, valtaosa meistä kun on taipuvaisia syömään liikaa.

    1. Ja se auttaa kyllä pääsemään varmasti kärryille ja sen kun kerran taitaa niin hanskaa aika hyvin jatkossakin 🙂 Itse en halunnut laskea paperilla, koska onhan se aikamoista säätämistä laskimen kanssa vaan silloin kun itse halusin hetken aikaa seurata oikeita kaloreita (eikä vaan sitä mielikuvaa minkä ruoka-aineista olin päässäni laskenut) niin käytin sellaista todella hyvää laskuria. Sinne oli syötetty vaikka miten paljon suomalaisia elintarvikkeitakin ja reseptin kun kirjoitti niin laski siitäkin kalorit per annos. Kuten todettu, toki vaivalloista mutta vähän metsään menee sekin ajatus, että helpolla pitäisi kaikki saavuttaa. Opiskelu on kaikille meille tuttua, joten asennoituu tähän samoin 🙂 En tosin tiedä onko tuontyyppistä todella kattavaa laskuria enää olemassa…

      1. Itse olen käyttänyt netissä laskemiseen Kalorilaskuria (löytyy ihan googleen laittamalla), ennen oli maksuton versio siitä mutta nyt pitää muutama euro maksaa siitä. Sillä laskeminen on helppoa, mutta varmasti löytyy hyviä ilmaisversioita ja sovelluksia puhelimeenkin, en ole tutkinut asiaa.

        Kaloreiden laskeminen on hyvä juttu suuntaa-antavana mielestäni, siitä on aika helppo päätellä että syökö ihan liikaa tai liian vähän jos painonpudotus ei onnistu niin kuin suunniteltua! 🙂

  4. Mäkin kävin miettimään, että onko tuossa n. 2500 kcal? Mul tulee se n. 2100 kcal ja tuntuu että syön enempi.

    1. Tuossahan ei ole kerrottu määriä, joten miten päättelet syöväsi enemmän? 😀

  5. Tohonhan ei ole mitään tarkkaa määrää laitetty, joten ihmettelen miten pystytte laskemaan kalorimäärät?? Voihan se olla, että piirakoita meni 10kpl ja muussia lohen kanssa kilo? 😄😃

    1. Haha, samaa mietin minäkin! 😀 Aika lähellä, 6 piirakkaa ja 500g muusia niin siinä on kyllä kaloreita jonkun verran! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.