Kyykkynössö

Posted on Posted in Motivaatio, Puntti, Punttimimmi, Terveys, Treeni, Yhteistyöt, Yleinen

Sanotaan, että lihas kasvaa levossa. Kai siinä on jotain perää voimankin suhteen, kun maanantaina kyykkäsin painoilla ensimmäistä kertaa vuoteen ja paransin henkilökohtaista ennätystä yli puolella?

Aloitetaan tosiasialla, olen Natalia ja olen kyykkynössö.

Viimeisen vuoden aikana olen melkein päivittäin harjoitellut kyykkytekniikkaa kotona peilin edessä, mutta en silti ole uskaltanut salilla kyykätä painoilla (jos ei satunnaisia toistoja tanko selässä lasketa). Pelkään kovasti että rikkoisin itseni. Pelkään, että selkä onkin väärässä asennossa ja sitten rikon sen ja se on rikki kaput forever. Loppuu kyykkääminen ja muu tekeminen sitten siihen.

Viime toukokuussa kyykkäsin salikisoissa 50kg. Aloitusrautani oli 40kg, enkä uskonut saavani edes sitä, mutta jotenkin kaikki nostoni hyväksyttiin. Sitäpaitsi mun kyykkytekniikalla 20 kiloakin on tuntunut aika painavalta, joten aina kun olen suunnitellut kyykkääväni olenkin päätynyt vetämään maasta. Koska maastaveto.

moi

Suomen Fysiovalmentajista otettiin minuun jonkun aikaa sitten yhteyttä ja tiedusteltiin kiinnostusta blogiyhteistyöhön. Suunnitelmissani on oikeasti kirjoittaa siitä ihan erillinen postaus, mutta pakko hehkuttaa heitä tämän tekstin yhteydessä. Ja se hehkutus ei liity mitenkään siihen että on sovittu että mainitsen heidät blogissani, koska missään vaiheessa ei sovittu, että heti seuraavassa treenissä parantaisin mun kyykkyennätystä yli puolella! 😀

Fysiovalmentajien Juhan kanssa nimittäin katsottiin mun kyykkytekniikkaa salilla, kun kerroin että pelkään kyykkäämistä. Kuten jo kirjoitin, olen harjoitellut kyykkyasentoa melkein päivittäin, mutta olen mielessäni yrittänyt tehdä kyykkyä melko utopistisessa asennossa. Piirsin paintissa havainnollistavan kuvan asennosta 😀

kyykky
Mun päässä olen siis yrittänyt saada sekä selän että sääret olemaan 90 asteen kulmassa lattiaan nähden ja samalla mahdollisimman syvä kyykky mutta ilman että selkä alhaalla pyöristyisi. Tämän asennon olen mieltänyt turvalliseksi, koska siinä ei pääse selkä yhtään pyöristymään, kun se on pystysuora. Eihän tämä asento ole mitenkään järkevä, kaadun vaan taaksepäin ja pientäkin painoa nostaessa tuntuu että kaikki kehon lihakset väsyy! 😀 Olen varmaan saanut sen päähäni siitä, kun on joskus sanottu että asennon pitäisi olla vähän pystympi kun mulla on ollut paino ihan liian edessä ja varpailla ja pakkohan se on sitten ilmeisesti liiotella……..

Juhan kanssa katsottiin minun mittasuhteille paljon sopivampaa asentoa ja tuli heti sellainen ahaa-elämys. Miksi olen tehnyt tätä väärin koko tämän ajan?? Katsottiin kyykkyä boksille/penkille ja sitä alankin nyt harjoittelemaan ja yritän välttää sitä että polvet lähtevät liikaa eteen. Mun ei myöskään ole mitään järkeä yrittää päästä mahdollisimman syvään kyykkyyn, vaan kisasyvyys riittää hyvin.

kuva 2

Eilen pääsin ensimmäistä kertaa salille kokeilemaan tätä. Lämmittelin ensin ihan ilman boksia ja otin videota, jotta näkisin tekniikat. 2x10x20kg, 10x30kg tein ihan normaalisti ja 10x40kg ja 5x50kg tein penkille ilman vyötä. En löytänyt sopivan korkuista boksia/penkkiä, joten mun kyykyt jäi vähän vajaiksi kisasyvyydestä. Oli aika hassu fiilis, kun tajusin että juuri tein 5 toistoa ilman vyötä samalla painolla kun vuosi sitten kisoissa tein vyöllä yhden toiston! 😀

Heti asetin tavoitteeksi tehdä ykkösen 70 kilolla. En viitsinyt nostaa niin paljolla kerralla, joten seuraavaksi vyö kiinni ja 5x60kg kevyeesti ja siitä 3x70kg. Pakkohan se oli vielä kokeilla että saisinko 80kg nostettua? 80kg tuntui jo painavalta selässä, mutta tulihan se sieltä! 🙂 Eikä vain yksi vaan kolme toistoa.

kuva 1
Aika sairaan siistiä, että kerran katsottiin mun tekniikkaa kunnolla läpi ja yhtäkkiä kyykkään painoja mitä en välttämättä koskaan uskonut tekeväni. Huh. Ihan oikeasti nöyrä kiitos tästä Juhalle kun sai mut ymmärtämään mistä kyykkäämisessä on kyse! Eihän tämä tekniikka vielä täydellinen ole, mutta nyt tuntuu paljon järkevämmältä jaktaa harjoituksia! 🙂

Lue lisää Fysiovalmentajien toiminnasta täältä! 🙂

One thought on “Kyykkynössö

  1. Mulla sama homma että pelkään kyykkyä… Kuvaan aina salilla tekniikkaani ja yritän netistä katsoa onko oikea, noh päätin kyllä että nyt varaan pt valmennus tunnin mun kyykylle että pääsis latoo niitä painojaki joskus saakeli 😂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.