Hartioiden asentovirhe kuntoon

Posted on Posted in Terveys, Treeni, Yhteistyöt, Yleinen

Vihdoinkin ehdin kirjoittaa tästä asiasta, joka on ollut mielessä ihan päivittäin parin kuukauden ajan. Kuten instagramissa minua seuraavat tietävät, kävin huhtikuussa fysioterapeutilla Suomen fysiovalmentajilla. Aloitettiin käymällä läpi mun loukkaantumishistoriaa ja yritin keksiä kaikkia vaivoja mitä tässä on. Alkuun en meinannut keksiä melkein mitään, koska onhan se nyt ihan ”normaalia” että välillä särkee! 😀

Mun niska tuli kuitenkin heti ensimmäisenä mieleen, sillä minulla on lapsesta asti ollut säännöllisesti päänsärkyä ja niska/hartiaseutu ihan kosketusarka. Siis niin arka, että jos joku puristaa siitä niin johtaa heti päänsärkyyn. Lapsena olen juossut fysioterapiassa ja hieronnassa ja olen saanut diagnoosin että niska olisi kroonisesti jumissa ja sen kanssa on pitänyt elää.

imageTästä kuvasta näkee hyvin miten eteenpäinkääntyneet mun olkapäät oli, kun tässä seisoin niin ryhdikkäästi kuin pystyin.

Lähdettiin katsomaan mun selän asentoa kun seison normaalisti. Olen aina kuvitellut että mulla on hyvä ryhti, mutta Fysiovalmentajien Juha osasi heti sanoa, että mun molemmat hartiat on liian alhaalla, etenkin oikea. Kun asiaa katsottiin yhdessä, niin näinhän tosiaan on. Tämä johtuu alaspäin kiertyneistä lapaluista sekä hartioita alaspainavien lihasten yliaktiivisuudesta. Tästä johtuen mm. Trapeziys-lihaksen (tuttavallisemmin epäkäs) on kokoajan venytyksessä ja siksi kipeä. Juha kertoi että myös niskan tuki on tämän takia heikentynyt, mikä voi olla yksi päänsärkyjen aiheuttaja.

Vitsit miten siistiä, kun voi tavallaan kumota asian minkä kanssa olen jo luullut että joudun elämään! Teipattiin mun olkapäät oikeaan kohtaan ja muutaman päivän niiden kanssa totuttelin uuteen asentoon. En olisi uskonut että ihan muutamassa päivässä tämä uusi asento tuntuisi ihan luontevalta eikä siltä että sitä kokoajan saisi miettiä.

kuva 1 (4)

Ja sen lisäksi että niskaa ei ole pahemmin särkenyt, toinen siisti juttu on se että minähän näytän ihan eri tavalla ryhdikkäältä nyt. Eli toisinsanoin myös lihaksikkaammalta (samalla lihasmäärällä), kun ei enää tarvitse pullistella kovasti ja pidätellä hengitystä että saisi hartiat/selän näyttämään joltain.

image

Näiden kahden käyntikerran jälkeen, en voi muuta kuin suositella! Viime kerralla sovimmekin, että jatkossa tehdään yhteistyötä Suomen Fysiovalmentajien kanssa. Siistiä kun pääsee tekemään yhteistyötä ammattilaisten kanssa ja ennen kaikkea se, että laitetaan mun kroppa kuntoon! 🙂

imageSuomen fysiovalmentajien Juha ja minä.

13 thoughts on “Hartioiden asentovirhe kuntoon

  1. Suosittelen kiinnittämään huomiota myös nilkkojen sekä lantion asentoon… Vaikuttavat todella paljon rintarangan sekä lapaluiden ryhtiin mikä näkyy lihaskireytenä yläkropan alueella

    1. Suosittelen kiinnittämään huomiota nilkan asentoon ja sitä kautta miten se vaikuttaa kokonaisuuteen. Jalkojen asentoon (”pituuserot”) ja lantion ja tätä kautta koko kroppaan.

  2. Kerron mitä näen, sinulla on s-mallinen skolioosi , vasen hartia korkeammalla ja oikean puolen suoliluu korkeammalla S .Nämä ovat rakenteellisia valuvikoja ja niitä ei teipillä Korvata!

  3. [Mf] Tietenkään kaikkea ei voi korjata teipeillä, eikä tässä käsittääkseni teipeillä ollutkaan tarkoitus korjata vaan auttaa hahmottamaan mikä on oikea asento. Kun itse olin nuori 80-luvulla ja menin työelämään 90-luvulla niin tällaisista ei puhuttu mitään. Joo oli kyllä, että pitää istua oikeassa ryhdissä, mutta kas kun jos olet jo valmiiksi vinossa niin ei kehoitus istua suorassa auta mitään sellaiselle. Ja harva meistä on suorassa. Onneksi näistä nyt puhutaan ja työterveydessäkin on jo fysioterapeutteja eikä vain sitä lääkäriä joka lykkää buranaa joka vaivaan vaikka se burana ei vie ikinä sitä kipua pois ellei ryhtivirheitä yms. korjata! Tämä on aika tärkeä, olisi kiva kun näistä puhuttaisiin paljon enemmän jo nuorille etenkin nyt kun tönötetään läppärien yms. edessä ja haitat ovat näkyvissä jo ennen teini-ikää monilla. Kivut tulevat useimmilla olemaan kamalia ja jos ne tulevat aikaisemmin kuin nykyään, no jokainen voi miettiä onko mukavaa.

    Olen sitä mieltä, että fysioterapeutti kannattaa ihan jokaiselle eikä istumatyö ole ainoa altistava vaan fyysistä työtäkin tekevä voi tehdä työtään väärin ja altistaa virheasennoille ja sitä kautta vammoille. Oma vaivani ei juurikaan oireillut KUNNES aloin treenaamaan kovaa jolloin kehon virheasennot altistivat vammalle. Opin kantapään kautta, mutta valmennuksesta moisesta ei puhuttu mitään koska alkukartoitusta ei ollut. Vaiva on elinikäinen ja liittyy koko kehoon eli voi tietysti sanoa että onneksi tuli edes nyt esiin, sillä koskaan ei ole myöhäistä korjata ryhtiä ja syvien lihasten eli ns. ryhtilihasten kuntoa ja oikoa itseään ja mitä sitten on vikaa itse kullakin. Syvät lihakset vaikuttavat sinne lantion asentoon jne. eli ihan voi sanoa niskasta kantapäähän. Se ei tapahdu yössä, ei viikossa, ei kuukausissa vaan lopun elämää. Kun on koko aikuisikänsä könöttänyt väärin (olen näennäisesti suorassa, harva maallikko voi uskoa, että minulla on ryhtivika) niin korjaamiseen menee toinen mokoma, mutta kaikki on kotiin päin jotta ei tule kipuja lisää kun ikää karttuu.

    Kun sain ”pään auki” eli käytyä fyssarilla niin näki jo ovelta suurimmat viat. Kuten todettu, niin ns. valuvikoja ei tosiaan voi 100% korjata, mutta tiettyjä juttuja voi hyvinkin pitkälle. Kyllä itseä harmittaa, mutta omalle tapaukselle ei enää mitään voi joten toivottavasti muut ottavat opiksi. Salilla näkee huikeitakin ryhtivirheitä yhdistettynä vääriin liikeratoihin treenatessa, mutta kaikki ovat erilaisia ja toiset eivät jostain syystä telo itseään ehkä koskaan. Yksi syy voi olla ihan se, että ei tule treenattua niin isoilla painoilla jotta vahinkoa pääsisi syntymään mikä on siinä tilanteessa tietysti todella hyvä juttu. Ikää myöden monelle kuitenkin niitä kiputiloja sitten syntyy. Ja tiedän, moni nuori pitää niitä todella kaukaisena asiana ja havahtuu vasta kun haittaa elämää vanhempana.

    Itse olen niin innostunut nykyään ihmiskehon toiminnasta ja fysiikasta, että kaupungilla on ”kiva” bongata mistä kulkija A tai B on ”vinksallaan” 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.