”Miksi lähdet dieetille vaikka sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta?”

Posted on Posted in Dieetti, Kilpirauhasen vajaatoiminta, Kuntokuvia, Motivaatio, Ruokavalio, Yleinen

Kuten jo rivien välistä annoin ymmärtää, mulla alkaa kolmen kuukauden dieetti maanantaina 1.8.

Dieetti. Sana jota haukutaan paljon ja jota mainitessa saa kuulla ettei kannata, koska kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja pitäähän sitä nyt muutenkin nauttia elämästä (katso aiempi teksti tästä), joten miksi minä nyt haluaisin tehdä sellaista itselleni? Hulluhan sitä pitää olla vähintään.

Tässä tapauksessa voisin yhtä hyvin puhua vaikka ruokavalion siistimisestä, mutta se ei terminä ihan aja asiaa, vaikka siitä kuitenkin on kyse.

image

Siitä tulee kohta kolme vuotta, kun olen lopettanut mun viime dieetin. Muistan, että tykkäsin kovasti dieetillä olemisesta, koska se oli niin helppoa kun sen sai pyörimään. Joka päivä tiesi mitä syödä ja mihin aikaan. Mä tykkään sellaisesta, pidän rutiineista ja suunnitelmallisuudesta.

Ja uskonkin, että mitä ruokajuttuihin tulee niin suunnitelmallisuus on kaiken a- ja o. Jos suunnittelee aina vaikka viikon ruokailut etukäteen ja tekee kerralla suurimmat ostokset, siinä on helpompi pysyä.

Ei tule niitä mielitekoja samalla tavalla kun ei joka aterialle tarvitse miettiä, että mitähän sitä nyt söisi, eikä tarvitse käydä kaupassa katsomassa mitä herkkuja olisi tarjolla. Tosin mulla ei ole autoa, joten kerralla kannan kotiin vain sen mitä kahdella kädellä saan kannettua. Voi olla että viikon sapuskoihin ei ihan kuitenkaan riitä voimat! 😀

Olen ajatellut, että tämän dieetin kestoksi tulee kolme kuukautta. Kolme kuukautta on hyvä aika saada asiat rutiineiksi ja tottua taas siistimpään ruokavalioon. Olen päättänyt olla ehdoton (terveissä rajoissa), koska tunnen itseni. En oikein osaa tehdä asioita vähän sinnepäin ja fiilispohjaisesti ”vähän siistiä ruokavaliota”. Jos aina kuuntelisin mun fiilistä, niin eläisin varmaan juustokakulla ja suklaalla! 😀 Joko teen asiat oikeasti ja tosissani tai mun ei ole järkeä lähteä siihen leikkiin ollenkaan.

En tarkoita että aikoisin nyt loppuelämän olla millään tiukalla dieetillä tai todellakaan punnita ruokia, mutta teen sen nyt jotta pääsen alkuun. Kaksitoista viikkoa on hyvä aika luoda rutiini.

En ole vielä laskenut itselleni dieettirungon, mutta kaloreita tulee aika reippaasti. Tarkoitus ei ole kitua millään kovilla miinuskaloreilla vaan syödä sen verran että jaksan treenata ja kehittyä. Se on sitten eri asia että miten kroppa tulee kestämään treeniä, mutta siitä ei tule jäämään kiinni etten jaksaisi koska pidän itseni nälässä.

image

Kun lähtee laihduttamaan, yksi helpoimmista mittareista sen onnistumiseen on vaaka. Kuinka monta kiloa on pudottanut x ajassa? Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole varsinaisesti laihduttaa. Otan varmaan mittanauhalla mitat, mutta tähän dieettiin lähden nyt ilman henkilövaakaa. Tavallaan tuntuu, että pitäisi ottaa alkupaino, mutta tiedän että sitten alan miettimään tätä laihdutuksena. Eikä se ole tarkoitus. Näkssä asioissa pitää tosiaan oppia tuntemaan itsensä ja kokeilla että mikä itselleen sopii. Tykkään katsella vaakalukemia ja joka päivä pitää kirjaa niistä, mutta siinä ei tähän hätään ole järkeä.

1Kolme vuotta sitten.

Viimeeksi pudotin 8kg 10 viikossa. Olinhan mä ihan eri näköinen, mutta tuollainen kuivan kesän oravan ulkomuoto ei ole sitä mitä kaipaan. Syksykin on tulossa! 😀

2 thoughts on “”Miksi lähdet dieetille vaikka sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta?”

  1. mun on ihan pakko kommentoida, mutta minusta tuossa alimmassa kuvassa oot ihan kaikkee muuta, kun kuivan kesän orava 😀

    1. Heh 😀 No tää kuva on otettu hyvässä valossa hyvä pumppi päällä, mutta muistan että silloin ärsytti kun näytin omaan silmään vain pieneltä! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.