Maastavetotekniikka ja vyön käyttö

Posted on Posted in Mielipiteet, Puntti, Punttimimmi, Treeni, Yhteistyöt, Yleinen

Sisältää alennuskoodin ja mainoslinkkejä*

Sopivasti joulun jälkeen iski flunssa, joten paluu treeneihin hieman viivästyi. Loppiaisena oli kuitenkin jo sen verran hyvä olo että uskalsin jumppailla, joten lähdin Tampereelle treenaamaan. Tällainen tekniikkatreeni on ollut suunnitteilla jo jonkun aikaa, mutta työt ovat hieman rajoittaneet harrastuksia.

Mun maastavetotekniikkaa ei ole varsinaisesti koskaan katsottu kunnolla ammattilaisen silmin. Muutama vuosi sitten yksi nostaja sanoi mulle että olen niin lahjaton maastavetoon, että sitä on turha edes lähteä opettamaan. Päätin että minähän opin sen ja treenasin itsekseni ja kyselin salilla neuvoja. Siinä kohtaa kun veto alkoi muistuttamaan vetoa, vastaus oli kuitenkin yleensä vain ”hyvä”. Se ei pidemmän päälle oikein kehitä, niin lakkasin kysymästä.

Ja nythän sen huomaa, mun tekniikka ja tietämys on samaa tasoa kuin jos olisin itsekseni vain vetänyt ja opetellut jossain kellarisalissa. Ainoa asia mikä tässä yhtälössä ei pidä paikkaansa on se, että pariin vuoteen en ole enää treenannut kellarissa vaan siirtynyt neljännessä kerroksessa sijaitsevaan saliin, heh.

Merkittävin virhe ja korjaus mitä Tampereelta valvovan silmän alla treenaamisesta jäi mieleen oli vyön käyttö. Olen kuvitellut että vyön tarkoitus on olla mahdollisimman kireällä ja v-maisen tuntuinen, jotta siitä olisi eniten hyötyä. ”Keskivartalo tiukaksi” huudetaan monesti kisoista ja onhan se nyt tiukka silloin jos on vyö niin tiukalla että melkein on vaikea hengittää. Tai sitten ei! Enkä nyt tarkoita etten tiennyt että pitäisi olla keskivartalo tiukkana ja jännitettynä vyötä vastaan, mutta on eri asia tietää että asia on näin kuin tietää että asian tekee tiedosta huolimatta väärin.

Ennen kun siirryin käyttämään voimanostokisoissa sallittua vyötä käytin tällaista*, jota vielä huoletta pystyi laittamaan niin kireälle kun meni. Huoletta – siis ettei tuntunut kovin epämukavalta. Voitte kuvitella että oli hieman totuttelemista ja kyyneleet lähellä kun lähdin uutta jäykkää voimanostovyötä laittamaan niin kireälle kun ikinä sain ja siitä kumartumaan… 😀

En myöskään ole saanut otettua happea ylhäältä niin kun olen katsonut että yleensä tehdään, koska vyö on niin kireällä että sitten en enää pääse alas ottamaan tangosta kiinni, niin olen ottanut happea siinä kumarassa ennen vetoa.

Nyt vyötä laitettiin pari reikää löysemmälle ja alan harjoittelemaan keskivartalon jännittämistä vyötä vastaan ja hapen ottamista ylhäällä.

Tässä videossa perjantain treenin viimeinen nosto:

 

Tuntui vähän erillaiselta! 😀 Jos sua kiinnostaisi voimanostovyön hankkiminen treeneihin, niin Gaspin vyö näyttäisi olevan alennuksessa täällä*.

Eilen kävin tekemässä uuden ohjelman ensimmäisen treenin, nopeusvetotreenin. Alkuun ajattelin etten mitenkään jaksa loppuun asti, mutta siinähän se meni mukavasti kun lakkasin ajattelemasta ja tein vaan. Nyt vedon lisäksi tulee mukaan apuliikkeitä tukemaan vedossa tarvittavia lihasryhmiä. Vielä pitäisi tilata vetoremmit, olen katsonut näitä*.

Olen viime vuosina hieman vastustellut vetoremmien käyttöä, koska kun käytin niitä joka treenissä mun ote ei pitänyt myötäotteella 115kg enemmän vedossa. Nyt kuitenkin tarvitsen ne kuminauhalla tehtävään maksimivetoon, koska siinä mulla ote pettää.

image

Sain Fitnesstukulta magnesiumia*, mitä olen pitkään ajatellut että pitäisi hommata. Yleensä saleilta löytyy, mutta en tykkää jättää mitään sattuman varaan, niin on sitten omasta takaa jos jostain syystä on mankku esim. päässyt loppumaan. Kisoihin tuntuu myös varmemmalta lähteä kun on omaa mankkua mukana, niin ei tarvitse kisapaikalla miettiä että mistä sitä löytää.

imageimage

 

Teille blogin lukijoille sain myös Fitnesstukulle alennuskoodin! Koodilla NATALIAJAN17 saat 10€ alennuksen kun tilaat 50€ edestä. Koodi on voimassa 12.1 asti ja sitä ei voi yhdistää muihin alennuskoodeihin. Kipin kapin ostoksille, klikkaa tästä!

2 thoughts on “Maastavetotekniikka ja vyön käyttö

  1. Heräsi mielenkiinto tuosta mave tekniikan hiomisesta. Nimimerkillä itseoppinut maastavetäjä! Itse vedän vyön tiukalle ja vedän hapet alhaalla. En ole asiaa ajatellut toisin ennenkuin nyt postauksestasi!

    Onnistuuko tehdä toinen postaus aiheesta vaikka kuvien kanssa? kiinnostaisi ”oppia” tuota tekniikkaa. Mietin miten se onnistuu kun tekee sarjaa, välillä nousta ylös hengähtään vai häh heh?

    1. Moi, voisin tehdä jossain vaiheessa kunhan itsevarmuus näiden uusien juttujen kanssa on sellaisella tasolla että uskallan, kun netissä mielipiteitä on enemmän kun treenaajia! 😀 Laitoin nyt vyön pari reikää löysemmälle, mikä alkuun tuntui jäätävän oudolta, mutta nyt on alkanut sujumaan hapen ottaminen ylhäällä + löysempi vyö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.