Maalaisjärki erityisruokavalioiden ja pikadieettien maailmassa

Posted on Posted in Dieetti, Lisäravinteet, Mielipiteet, Muoti, Punttimimmin keittiössä, Ruokavalio, Terveys, Yleinen

Havahduinpa tässä yksi päivä vähän hassuun juttuun. Tein kovan treenin ja tulin kotiin yöllä, kun suosin treenaamista silloin kun salilla ei ole muita. Oli nälkä ja kanafileetkin ostettuna, mutta mikä väsymys ryytymys iski kun pääsi hetkeksi istumaan. Mietin siinä, että en mä kyllä jaksa enää yhden jälkeen yöllä aloittaa kokkaamisprojektia, kun olin jo päivän aikana muutenkin syönyt kaksi lämmintä ateriaa. Jotain piti kuitenkin treenin jälkeen saada syötyä ja halusin jo päästä nukkumaan, niin keksin keittää kaurapuuroa. Viiden minuutin päästä oli puuro valmiina, siihen sekaan kookosöljy, raejuusto ja mustikoita.

image

Puuroa syödessä aloin miettimään, että miksi en tee tätä useammin? Miksi aloitan kokkaamisen keskellä yötä sen sijaan että keittäisin puurot jos ei ole valmista ruokaa niin pääsisin nopeammin nukkumaan?

Vastaus kysymykseen kuulostaa niin hölmöltä (ja onkin), mutta olen jostain saanut päähän että puuron syöminen illalla olisi epäterveellistä. Tai ei varsinaisesti epäterveellistä, mutta siis lihottavaa. Näin olen ihan oikeasti alitajuisesti ajatellut, niin eipä ole tullut syötyä mun lempparia kun aamuisin. Eihän siinä ole mitään järkeä että aamulla puuro olisi hyvä juttu ja terveellistä, mutta illalla lihottavaa? Muistan joskus katsoneeni jonkun fitnesskisaajan ruokapäiväkirjaa ja miettinyt, että miten se voi syödä puuroa useamman kerran päivässä ja silti olla noin hyvässä kunnossa? Valoja päälle Natalia! 😀

Kyllähän jokainen varmasti jollain tasolla ainakin ymmärtää, että ruoka-asioissa pitäisi käyttää maalaisjärkeä. Mutta siitä maalaisjärjestä on välillä hankala pitää kiinni, kun kokoajan altistutaan ravintoneuvoille, ruokavaliopropagandalle ja mainoksille, jotka ovat täysin ristiriitaisia keskenään. Ei tarvitse kuin mennä facebookiin tai selata melkein mitä tahansa lehteä, niin vastaan tulee jonkinlaisia ohjeita. ”Syö näin” tai ”älä syö näin”. On virallisia suosituksia ja on niitä jotka kumoavat ne täysin, sanovat että virallisten suositusten noudattaminen on tie turmioon. Ja sitten on kaikkea siltä välistä, niin mistä sitä enää tietää että mikä on maalaisjärki ja mitä pitäisi uskoa? Ettei nyt sitten tee ihan väärin ja tuhoaa kehonsa?

Koulussa opetettiin lautasmalli, jossa puolet lautasesta on salaattia, neljäsosa lihaa, kanaa tai kalaa ja neljäsosa hiilihydraatin lähdettä kuten perunaa, pastaa tai riisiä. Lämpimän ruuan lisäksi syödään leipä voilla ja juodaan lasi maitoa.

image

Mutta kun: Maito- ja viljatuotteita ei pitäisi syödä, ettei suolisto tuhoutuisi. Kyseiset tuotteet ovat muutenkin vain isojen yritysten propagandaa. Leipä on siis pahasta ja niin on lasi maitoakin. Jos nyt kuitenkin syö leipää niin siihen päälle ei pitäisi laittaa voita koska se on lihottavaa, mutta margariini on puolestaan epäterveellistä. Se leipä nyt vaan kannattaa skipata, joten poistetaan ne aterialta. Pastassakin on gluteenia joten otetaan se pois, mutta jätetään perunan ja riisin vielä vaihtoehdoiksi. Salaattijuustokin on maitotuote joten se luonnollisesti lähtee myös.

image

Rasvaa olisi hyvä välttää, joten jos ajatuksissasi lorautit salaattikastiketta salaatille, otetaan se pois. Hyviä rasvoja saisi kuitenkin syödä, mitkä ne sitten ovatkaan. Riippuen keneltä kysyy esimerkiksi kookosöljy on ratkaisu joka vaivaan tai tie turmioon. Koska ei voi tietää mitkä ne oikeasti hyvät rasvat on, vältetään niitä.

Hiilihydraatitkaan eivät kyllä kuitenkaan ole hyvä juttu vaan ne kannattaa suosiolla poistaa, koska ne lihottavat, turvottavat ja väsyttävät. Otetaan siis riisit ja perunat pois, kuka nyt vapaaehtoisesti haluaisi lihottaa ja turvottaa itseään? Olisi muutenkin hyvä syödä kuten luolamies ja kukaan tuskin on kuullut luolamiehestä joka keitti riisiä? Ruokia ei myöskään pitäisi lämmittää mikrossa, koska eihän luolamiehellä ollut mikroa.

image

Pitäisi kuitenkin välttää eläinperäisiä tuotteita jo ihan eettisistä syistä. Sitäpaitsi niin eikai kukaan enää vuonna 2017 väitä pitävänsä lihan mausta? Otetaan siis liha, kana ja kala pois lautaselta. Jos kuitenkin ikävöi niitä, ne voi korvata keinotekoisilla lihan- ja eläinperäisten tuotteiden korvikkeilla, joita tulee kokoajan markkinoille.

Tällä hetkellä meidän lautasella on edelleen salaattia sekä lihankorviketta. Pitäisi kuitenkin välttää lisäaineita ja keinotekoisia ruokia ja syödä ruokansa mahdollisimman alkuperäisessä muodossa, joten otetaan lihankorvikekin pois lautaselta.

image

Enää meidän lautasella ei ole muuta kuin vihanneksia ja nyt pitää muistaa, että on tärkeää suosia suomalaista maataloutta, joten syödään vain suomalaisia kasviksia. No, kuvan tomaatit ja kurkut on muistaakseni Espanjalaisia, joten eihän niitäkään voi syödä.

imageLuulisi tällä nyt nälän lähtevän.

Ja nyt ollaan vasta käyty läpi lautasmalli. Entäs milloin syödä?

Ei pitäisi syödä hiilaria ennen nukkumaanmenoa, eikä pitäisi syödä kuuden jälkeen illalla. Pätkäpaasto tekisi hyvää kropalle, mutta pitäisi muistaa syödä 2-4h välein.

Sitten kun lisätään treenihommat:

Jos haluaa kehittyä on tärkeää juoda treeniboosteri, intra-juoma ja palautumisjuoma niin ettei katabolia iske. Näkeehän sen jo kaikista kovaa treenaavista, jotka vannovat kehityksen olevan kiinni milloin missäkin lisäravinteessa. Enkä sano ettei olisi, mutta kun samalla pitäisi välttää lisäaineita ja keinotekoisten tuotteiden käyttämistä. Mahdollisimman paljon ravinteita olisi hyvä saada oikeasta ruuasta, mutta eipä meidän lautasella oikein mitään ruokaa enää ole.

Joka paikassa toitotetaan puhtaasti syömisen merkityksestä, mutta sitten nämä samat ihmiset juovat zero- ja lightlimuja nälkään. Niitä kun juo on helpompi pitää kalorit alhaalla ja pysyä dieetillä jotta rasva palaa. Pitäisi kuitenkin muistaa syödä paljon että kehittyy ja lihas kasvaa.

On tärkeää huolehtia että saa tarpeeksi proteiinia, mutta liikaa proteiinia ei saa syödä. Rahka on hyvä proteiinin lähde ja sitä voi maustaa vaikka miten, mutta jos tosissaan treenaa niin rahkansa syö maustamattomana. Rahkaa ei kuitenkaan pitäisi syödä, koska maitotuote.

Mites herkuttelu?

Herkkujen kanssa on hyvä pitää nollatoleranssi paitsi cheatdayna, jolloin syödään niin kuin huomista ei olisi.

Pitää kuitenkin muistaa nauttia elämästä ja olla armollinen itselleen, mutta esimerkiksi sokeri on koukuttavampaa kuin kokaiini. Silti ravintoasiantuntija kesällä sanoi että jäätelöä voi syödä vaikka päivittäin kohtuudella. Eikä nyt edes mennä niihin tutkimuksiin joiden mukaan lasi viiniä päivässä olisi hyväksi ja olut on hyvä palautumisjuoma.

Joten jos söisi eettistä, kotimaista, gluteenitonta, maidotonta, sokeritonta, rasvatonta raakaruokaa jossa ei ole hiilareita ja joka ei ole eläinperäistä eikä keinotekoista, niin ei jäisi paljon mitään syötäväksi. Jääpaloja?

gluten-free-vegan-meme-finally-settling-down-c7at2y

Tämän tekstin kirjoitettuani en enää yhtään ihmettele outoa suhtautumistani iltapuuroon.

49 thoughts on “Maalaisjärki erityisruokavalioiden ja pikadieettien maailmassa

  1. Ai että, mä melkein nauroin ja itkin yhtä aikaa. Kiitos, kiitos tästä postauksesta!!!! Olipa herättävä. Tunsin useamassakin kohdassa piston sydämessä. Armollisuutta lisää, ja ripaus maalaisjärkeä! Siinä mulle muistutus tähän päivään. Oot huikee tyyppi!

  2. Kiitos! Huhhei, tunnistan varsinkin parin vuoden takaisen itseni tekstistä liian hyvin (ei ihme, että pikkusisko vältteli syömistä kanssani). En edelleenkään tiedä, mikä olisi juuri minulle oikea tapa syödä, mutta kaiken välttely ei ainakaan toimi. Pitäisi vaan muistaa, että jokaisen keho on yksilö, mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle, eli minun puolesta ruokavaliosaarnaajat voisivat ihan hiljaa noudattaa omaa ruokavaliotaan ilman sen suurempaa tuputtamista. Nuoreksi, terveeksi aikuiseksi on melko hankala kasvaa kuvaamassasi viidakossa.

    1. Kyllä, vaikea tietää mikä olisi oikeasti ”oikea” tapa syödä, kyseiset ruokavaliosaarnaajat ovat kaikki sitä mieltä että oma tapa on ainoa oikea…

  3. Ihan tajuttoman hyvä teksti, sää olet niin huippu!! Postaustoiveena olis sun tän hetkinen ruokapäiväkirja ja oma suhtautumises tähän ruokavaliohöpötykseen, millä.ajatuksella itse syöt? 🙂

  4. Huikeeta meitsi nauraa ääneen bussissa ! Jääpalat on joo hyvä mut kannattaa muistaa et jatkuva jäiden pureskelu saattaa olla haitallista hampaille joten parasta jättää nekin sinne pakastimeen ja lopettaa syöminen kokonaan! 😀

  5. Huhhuh, oli muuten törkeen hyvä postaus! Piristi aivan uskomattoman hyvin perjantai-iltaa 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.