Kannanotto painonvetoon liittyviin ulkonäköpaineisiin

Posted on Posted in Dieetti, Kisat, Mielipiteet, Puntti, Punttimimmi, Treeni, Yleinen

Viime päivinä somessa on ollut paljon keskustelua liittyen naisvoimanostajien painonvetoon (weight cut) ja siihen miten se lisää naisnostajien ulkonäköpaineita. Mä en rehellisesti ymmärrä että miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa ja siksi haluan kirjoittaa aiheesta.

Somekeskustelun kantava teema on ollut se, ettei naisten pitäisi vetää painoa kilpailuihin sillä perusteella, että se antaa muille lajin harrastajille paineita ulkonäön ja painon suhteen. On kirjoitettu siitä, että naiset ovat hakeutuneet voimanoston pariin sen takia, että se on laji jossa ei ole ulkonäköpainetta sekä laji jota voi harrastaa ilman että tulee vääristynyt kehonkuva. Kirjoitusten mukaan asia ei kuitenkaan enää ole näin, sen takia että toiset vetävät painoa kilpailuihin. Vetävät painoa ihan ”vain” rikkoakseen kansallisia ennätyksiä, eikä vain kaikkien aikojen suurimpia ennätyksiä. Ja näillä ”turhilla” painonvedoillaan luovat muille lajin parissa oleville ulkonäköpaineita.

Viimeisen kilon hikoilemista ennen EM-kisojen puntaria Venäjällä huhtikuussa

Olen koko päivän yrittänyt asiaa miettiä, mutta en vain ymmärrä. En mitenkään ymmärrä, että miten se, että kilpaurheilija vetää painoa kilpailuihin, aiheuttaa yhtään kenellekään ulkonäköpaineita, kun painonvedolla ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa. Kerrataanpa vähän. Painonvedossa (weight cut) on kyse siitä, että kehon paino hetkellisesti pudotetaan alemmas punnitusta varten, tiputtamalla kehon nesteitä ja tyhjentämällä vatsan. Kyse ei missään nimessä ole laihduttamisesta eikä rasvanpoltosta. Painonvedon tavoitteena on olla tietyn painoinen sinä hetkenä, kun astuu kilpailuvaa’alle. Siinä kyseisessä painossa ollaan ainoastaan sen lyhyen hetken, jolloin käydään puntarilla. Painonveto kestää yleensä noin viikon ennen kisoja ja heti puntarin jälkeen aletaan tankkaamaan, eli palautetaan nestetasapaino ja syödään niin että jaksetaan tehdä urheilusuoritus. Toisinsanoin, palataan siihen normaaliin painoon.

Toki voi olla, että jotkut virheellisesti kertovat vetävänsä painoa jo esim. kaksi kuukautta ennen kisoja. Silloin kyse ei ole painonvedosta vaan laihduttamisesta. Tulee nimittäin aika pitkät kuukaudet, jos nesteillä lähtee kikkailemaan kahden kuukaden ajan… (ÄLKÄÄ KOKEILKO SITÄ!!!)

Mutta en henkilökohtaisesti tunne yhtäkään urheilijaa missään lajissa, joka vetäisi painoa näyttääkseen hyvältä. Painoa vedetään päästääkseen alempaan painosarjaan, eikä sillä ole mitään tekemistä ulkonäöllisten seikkojen kanssa. Itse olen vetänyt painoa viiteen kisaan ja ihan rehellisesti voin kertoa, että ulkonäkö ei ole ollut siinä mielessä vaan ainoa joka on kiinnostanut on ollut se miten paino putoaa aikatauluun nähden. En oikeastaan edes tiedä, miltä näytän silloin, koska ei vain ole kiinnostanut jäädä peilin eteen tuijottamaan itseäni tai ottaa kuivasta kropasta kuvia, kun se on niin epäolennaista.

Jos asia kuitenkin olisi niin, että vetäisin painoa sen takia että haluaisin näyttää hyvältä kisoissa, voisi tulla itku kun huomaisin, ettei asia ihan toimi niin. Puntarilla on tosiaan aika rapsakka kunto (olo on myös sen mukainen, eikä todellakaan hehkeä), mutta kun melkein vuorokauden tankkaa (tämä aika vaihtelee eri lajien ja liittojen välissä) ja sen jälkeen vetää voimanostotrikoot jalkaan, niin ne ovat kyllä kaikkea muuta kuin edukseen, kun kroppa imee nestettä kuin pesusieni ja se myös näkyy. Mutta onko sillä mitään merkitystä urheilusuorituksen kannalta että näyttääkö turvonneelta vai ei? Ei.

En löytänyt ihan sellaisia vertailukuvia mitä toivoin, mutta näistä kuitenkin näkee eroa:

Matkalla puntarille

Kisa-aamu

Punnitusjonossa

Kisojen jälkeen

Pahin turvotus iskee mulla kisojen jälkeisenä päivänä, mutta siitä ei sattuneesta syystä löytynyt yhtäkään kuvaa. Nämä kuvat ovat tässä sen takia, että näkisitte että ne kaposet posket eivät tosiaan ole mikään pysyvä tila, ei sen takia että näyttäisin mielestäni hyvältä riutuneelta ja huonolta normaalitilassa. Voitte kuvitella kummalla oli parempi olo, kalpealla Natalialla punnitusjonossa vai iloisella Natalialla jätksi kädessä. Eli kiinnostaisiko mua vetää painoa ulkonäöllisistä syistä? Ei ikinä!

Miksi sitä painoa sitten pitää vetää?

Kamppailulajeissa jossa ollaan lähikontaktissa vastustajan kanssa, on luonnollisesti helpompi kamppailla kevyempää vastustajaa vastaan.

Esimerkiksi: Jos sinun normaalipainosi on 62kg niin sinun painoasi lähimmät painosarjat saattavat olla -60kg ja -68kg. Painosi ollessa 62kg, jos et tee painollesi mitään, kilpailet sarjassa -68kg, jossa vastustajasi saattaa olla jopa 6kg sinua painavampi. Käytännössä kuitenkin sinun vastustajasi on saattanut vetää painoa kyseiseen sarjaan ja hänen normaalipainonsa on esim. 72kg. Onhan se sanomattakin selvää, että sinun mahdollisuutesi pärjätä on suurempi sarjassa -60kg jossa olet itse painavempien joukossa, kuin sarjassa jossa vastustajasi normaalipaino saattaa olla 10kg sinua enemmän.

Voimanostossa puolestaan kilpakumppaneita vastaan ei tarvitse varsinaisesti lähikontaktissa kamppailla, mutta kuten sanotaan, paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Yleensä, mitä enemmän nostaja itse painaa, sen enemmän hän myös kiloissa nostaa. Kaikkien kohdallahan asia ei tietenkään ole näin, mutta yleistäen. Jos verrataan maailman huippuja vaikka miesten -52kg sarjassa ja miesten +140kg sarjassa, niin puhutaanhan me kiloissa ihan eri tuloksilla.

Esimerkiksi itse koen, että minun on järkevin kilpailla sarjassa -90kg, vaikka siihen osallistuminen edellyttää painonvetoa. Se on kuitenkin järkevämpää kuin kilpailla +90kg sarjassa, sillä+90kg ollessa naisten raskain sarja, se tarkoittaa, että siinä ei ole painolle ylärajaa. Onhan minun mahdollisuuteni pärjätä realistisemmat, jos kilpailen sellaisia naisia vastaan, jotka painavat suurinpiirtein saman verran kuin minä, kuin sellaisia vastaan jotka painavat esim. 40kg minua enemmän.

Mikäli sarjassa on kaksi nostajaa, jotka nostavat kiloissa saman verran, heistä voittaa se, jonka oma paino on pienempi.

Monessa kilpailuissa lasketaan myös pisteitä, esim. Wilksin pistetaulukon mukaan. Näissä pistelaskuissa, nostettu tulos suhteutetaan omaan painoon ja mitä vähemmän itse painaa, sen paremmat pisteet saa. Esimerkiksi, nainen joka painaa 60kg ja nostaa 150kg saa Wilksin pisteitä 167,24, kun taas nainen joka painaa 65kg saa samasta tuloksesta pisteitä vain 157,37.

Välipunnitus matkalla Moskovaan MM-kisoihin 2017

Miten painonvedoista voitaisiin päästä eroon?

En usko että painonvedoista koskaan päästään eroon, niin kauan kun kilpailuissa käy urheilijoita jotka haluavat voittaa ja kilpailuissa on painoluokat ja/tai pisteitä jaetaan niin että nostettu tulos suhteutetaan omaan painoon.

Suoraan sanottuna minua ei haittaisi yhtään, että painosarjat ja pistelaskut skipattaisiin voimanostossa kokonaan ja voittaja olisi aina se joka nostaa kiloissa eniten. Silloin kenenkään ei tarvitsisi miettiä painoa, vaan kaikki tulisivat kisoihin sen painoisina kun ovat ja nostaisivat sen verran mitä jaksaisivat. Voittaja ratkaistaisiin ainoastaan sen perusteella, että kenen tulos on kiloissa suurin. Tällainenhan olisi ehdottomasti minun edukseni kun itse olen painava, mutta jotenkin luulen että kevyemmät nostajat eivät hyppisi riemusta jos tällainen uudistus tulisi. Tällainen muutos olisi kaikkien raskaiden nostajien eduksi, mutta kevyempien nostajien voittomahdollisuudet pienenisivät ja siksi on heidän eduksi, että on painosarjat ja pistelaskut.

Eli, niin kauan kun halutaan että oma nostettu tulos suhteutetaan kilpailijan painoon ja tällä tavalla ratkaistaan voittaja tai että mitalit jaetaan painosarjoittain, painonvetoja tulee myös olemaan.

Joten, jos me nyt vaan jatkossakin annettaisiin niiden urheilijoiden jotka haluavat parantaa voitonmahdollisuutensa / pisteensä painonvedolla tehdä niin? Jos kilpailee missään lajissa sen takia että haluaa näyttää hyvältä, eikä sen takia että haluaa voittaa niin kannattaa ehkä miettiä niitä motiivejansa uudestaan. Harvassa urheilulajissa kuitenkaan mitalit jaetaan sen perusteella että kuka on kaunein/seksikkäin/tikimmässä kunnossa tai kenellä on eniten seuraajia ja tykkäyksiä instagramissa.

Ja viimeeksi kun tarkistin, voimanostossa ulkonäöllä ei ollut väliä vaan voittaja oli se, joka teki parhaimman tuloksen.

mainoslinkki

571 thoughts on “Kannanotto painonvetoon liittyviin ulkonäköpaineisiin

  1. [url=http://seafishzone.com/home.php?mod=space&uid=309752]karenmillenbeauty.com[/url]

  2. [url=http://bbs.fzuky.com/space-uid-1285446.html]ratingdatingsites.us.com[/url]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.